Abstract:
دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مدت تحصیل خود را در خوابگاه سپری میکنند، برخی از این افراد متاهل هستند و دارای مشکلات متعددی میباشند. لذا در پژوهش حاضر به بررسی تجارب زیسته دانشجو معلمان متاهل دختر ساکن خوابگاههای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و مشکلات آنها پرداخته شده است. پژوهش حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجومعلمان پردیس امام سجاد (ع) بودند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد که دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق فردی و نیمه ساختار یافته جمع آوری شدند که پس از اشباع اطلاعاتی تعداد شرکت کنندگان به 6 نفر رسید. دادههای حاصل از تجارب زیسته دانشجومعلمان به روش کلایزی (2002) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت ارزیابی نتایج پژوهش حاضر از معیارهای گوبا و لینکن (1985) استفاده شده است. یافتههای حاصل از تجارب زیسته دانشجومعلمان در 9 مضمون اصلی "بالا رفتن قدرت درک و مدارا"، "چالشهای مدیریت هزینه"، "شرایط رفت و آمد"، "دشواری حل مشکل از راه دور"، "مشکلات آموزشی"، "تاثیرپذیری از هم خوابگاهیها"، "به تاخیرافتادن برنامهها"، "مشکلات عاطفی" دسته بندی شد. تجارب دانشجومعلمان متاهل از زندگی خوابگاهی نشان میدهد که دانشجو معلمان مشکلات و چالشهایی را در زندگی خوابگاهی تجربه میکنند که در زندگی مشترک آنها و دوران تحصیلشان تاثیرگذار است که باعث عدم تمرکز آنها و درگیری فکری آنها میشود.
The student teachers of Farhangian University spend their study years in dormitory. Some of them are married and have many problems. Therefore, this research, has examined the lived experiences of married female student teachers living in Farhangian University dormitories and their problems. The current study was qualitative in method and phenomenological in type. The population of the study included all teacher students of Imam Sajjad (A) Campus. Based on the nature of the study, purposive criterion-based sampling was adopted, and the data was collected using deep individual and semi-structured interviews. After data saturation, the number of participants reached 6. The data from teachers' lived experiences were analyzed using Claizi (2002) method. To evaluate the results of the present study, Gooba and Linken’s criteria were used; Findings from teachers' lived experiences was categorized into 9 main themes: "increasing the power of understanding and tolerance", "cost management challenges", "commuting conditions", "difficulty of remote problem solving", "educational problems", "interference" Dormitories", "plans being delayed", and "emotional problems". Married student teachers' experiences of dormitory life show that student teachers experience problems and challenges in dormitory life that affect their joint life and studies causing lack of concentration and their intellectual conflict.