Abstract:
هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی میزان تاثیر بازاریابی در رسانههای اجتماعی بر قصد خرید کاربران با نقش میانجیگری حمایت از مشتری و درگیرسازی مشتری بوده است.روش: تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است و با رویکرد کمیصورت پذیرفته. جامعه آماری پژوهش حاضر دنبالکنندگان صفحات شرکتهای تبلیغاتی منتخب در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام) هستند، که 54 نفر از آنها بهعنوان نمونه جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق انتخاب شدهاند. جامعه آماری این مقاله شامل دنبالکنندگان صفحات شرکتهای تبلیغاتی منتخب در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام) میباشند. بطوریکه اعضای نمونه بر اساس مشاهده تبلیغات ارائه شده در صفحه شرکت، اقدام به ارزیابی تبلیغات مذکور و ارائه نظرات خود در خصوص میزان درگیرسازی با تبلیغ، حمایت از برند تبلیغ شده و قصد خرید محصول از برند تبلیغ شده مینمایند. با توجه به اهمیت مقوله تبلیغات و تعامل با مشتریان در فضای آنلاین موجب گردید تا این تحقیق به تببین پیامدهای ناشی از تبلیغات در فضای دیجیتال با تمرکز بر درگیرسازی مشتری با برند، حمایت مشتری از برند و قصد خرید بپردازد.نتیجهگیری: با ظهور اینترنت و شبکههای اجتماعی، روشهای سنتی کسب و کار جوابگوی نیازهای مدرن نیستند و نیاز به روشهای جدید داریم. رسانههای اجتماعی به عنوان ابزاری کلیدی برای تعامل سازمانها با مشتریان و اجرای استراتژیهای بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده گسترده از رسانههای اجتماعی و محتواهای منتشر شده در آنها، نشان میدهد که کاربران در هر زمان و مکانی میتوانند از این رسانهها استفاده کنند. تبلیغات آنلاین یا تبلیغات دیجیتال به عنوان یکی از کارکردهای اصلی رسانههای اجتماعی شناخته شده است و تأثیر قابل توجهی بر رفتار مصرفی و خرید مشتریان دارد. توجه به تبلیغات و تعامل با مشتریان در فضای آنلاین باعث شده است که این تحقیق بر اثرات تبلیغات دیجیتال بر درگیرسازی مشتریان با برند، حمایت مشتریان از برند و قصد خرید تمرکز کند.
Objective: The main purpose of this article was to investigate the impact of social media marketing on the purchase intention of users with the mediating role of customer support and customer engagement.Methods: The current research is a descriptive-correlation-type applied research and it was carried out with a quantitative approach. The statistical population of this research is the followers of selected advertising companies' pages on social networks (Instagram), of which 54 people have been selected as a sample to answer the research questions. Due to the importance of advertising and interaction with customers in the online space, this research aims to explain the consequences of advertising in the digital space, focusing on customer involvement with the brand, customer support for the brand, and purchase intention.The statistical population of this article includes the followers of selected advertising companies' pages on social networks (Instagram). So that the sample members, based on viewing the advertisements presented on the company's page, evaluate the said advertisements and provide their opinions regarding the level of engagement with the advertisement, support of the advertised brand, and the intention to purchase the product from the advertised brand.Findings: With the emergence and rapid growth of the Internet and related phenomena such as social networks, traditional business models are no longer sufficient to meet modern needs, and new approaches need to be employed. As mentioned, with the development of the digital space and the increasing use of smartphones by a wide range of people, social media has become a key tool for organizations to interact with customers and implement marketing objectives. The penetration of social media into everyday life is such that different segments of society spend a significant amount of time examining the content published on these platforms. The widespread use of digital space is facilitated by easy access to the Internet through personal computers and mobile phones, allowing users to access these media at their desired time and location. In line with the rapid growth of social media and the inclination of various segments of society to use them, these platforms have become exceptional tools for business interaction with customers and the implementation of marketing strategies. In this regard, online advertising, or digital advertising, has become one of the most important functions of these media. Through attractive and subtle approaches, digital advertising captures the attention of consumers, raises awareness, and influences them. The importance of advertising and customer interaction in the online space has led this research to explore the consequences of digital advertising, with a focus on customer engagement with the brand, brand advocacy, and purchase intention. The results of this study will be discussed and examined further.