Abstract:
صنعت گردشگری از دیرباز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین صنایع در مواجه با انواع بحرانها شناختهشده است. در این میان، بحرانهای مرتبط با سلامتی مانند همهگیریها میتوانند بهطور مستقیم تأثیر منفی بر صنعت گردشگری بگذارند. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط بین ابعاد دلبستگی ایمن ، ابعاد هم خلقی تجربی و نیات تجربی آتی در میان گردشگرانی است که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کردهاند. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، نمونهای از 248 گردشگری که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کردهاند به روش در دسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه آنلاین که در شبکههای اجتماعی مرتبط با گردشگری توزیع شد نسبت به جمعآوری اطلاعات اقدام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردى، شیوه جمعآوری اطلاعات پیمایشى و به لحاظ بررسى روابط بین متغیرها، همبستگى با تأکید بر مدلسازی معادلات ساختاری است. نتایج آزمون فرضیهها با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS وSmart PLS 3.0 حاکى از آن است که دلبستگی ایمن تأثیر مثبتی بر اعتماد تجربی گردشگران دارد. درعینحال، اعتماد تجربی بر تعهد تجربی و ارتباط تجربی گردشگر با مقصد تأثیر میگذارد. درنهایت نتایج نشان داد که تعهد تجربی مهمترین پیشایند نیات تجربی گردشگران در آینده است. این یافتهها به متصدیان گردشگری در توسعه و اجرای راهبردهای خدماتی مبتنی بر بازار برای افزایش دلبستگی ایمن و هم خلقی تجربی به منظور توانمند کردن گردشگران جهت داشتن نیاتی در آینده برای تجربه مقصد در طول شیوع بیماری کووید-19 کمک میکند
Tourism industry has long been recognized as one of the most vulnerable industries in crises. Health-related crises such as epidemics can have directly significantly negative impact on tourism. Therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between secure attachment dimensions, experiential co-creation dimensions and future experiential intentions among tourists who have traveled to tourist destinations during the outbreak of Covid-19 virus. In order to achieve the goal of the research, a sample of 248 tourists who traveled to tourist destinations during the outbreak of the Covid-19 virus was selected in the convenience method and using an online questionnaire distributed on social networks related to tourism. The present research, in terms of practical purpose, and the method of collecting data is survey data and is considering the relationship between variables, correlation with emphasis on structural equation modeling. The results of testing hypotheses, using SPSS and Smart PLS 3.0 software, indicate that secure attachment has a positive effect on the experiential trust of tourists. At the same time, experiential trust affects the tourist's experiential commitment and experiential connection with the destination. Finally, the results showed that experiential commitment is the most important antecedent for tourists' experiential intentions in the future. The results will assist tourism operators in developing and implementing market-orientated service strategies to increase secure secure attachment and experiential co-creation in order to enable tourists to have future intentions to experience the destination during the COVID-19 outbreak.
Machine summary:
بر این اساس، این تحقیق سعی دارد تا با معرفی هشت ساختار جدید و بدیع - ابعاد دلبستگی ایمن (هویت ایمن ، وابستگی ایمن ، دلبستگی عاطفی ایمن و پیوند اجتماعی مطمئن )، ابعاد هم خلقی تجربی (اعتماد، تعهد و ارتباط تجربی) و نیات تجربی آینده شکاف تحقیق را پر کند و همچنین روابط میان آنها را توسط گردشگران که در هنگام شیوع کووید-١٩ از مقاصد گردشگری بازدید میکنند، درک کند.
از دیدگاه کاربردی، این مطالعه به سود بازاریان و فعالان صنعت گردشگری خواهد بود و فرصتی برای توسعه و اجرای خدمات و راهبردهای بازاریابی تجربی برای آنها فراهم میکند تا اطمینان حاصل شود که ادراک بالا از هویت ایمن ، وابستگی ایمن ، دلبستگی عاطفی ایمن و پیوندهای اجتماعی ایمن به افزایش ادراک از اعتماد تجربی، تعهد تجربی و ارتباط تجربی منجر میشود که به نوبه خود منجر به نیات تجربی آتی میشود.
به دنبال تعریف کمپوس و همکاران ١ (٢٠١٧)، این پژوهش ، هم خلقی تجربی را به عنوان مجموعه رویدادهای روانی که یک گردشگر در هنگام مشارکت فعالانه از طریق مشارکت فیزیکی و / یا ذهنی در فعالیت ها و تعامل با مقاصد گردشگری خود در محیط تجربه سفر در دوران شیوع کووید-١٩ انجام می دهد، تعریف می کند (وو و چنگ ،٢٠٢٠)؛ و طبق نظر جاککولا و همکاران ٢ (٢٠١٥) و رندال و همکاران (٢٠١١)، هم خلقی تجربی شامل سه بعد اعتماد تجربی، تعهد تجربی و ارتباط تجربی می شود (وو و چانگ ،٢٠٢٠).
Relationships between secure attachment, experiential co-creation and future experiential intentions in the tourism industry: The case of COVID-19.