Abstract:
این مطالعه به طور کلی با هدف کشف فرایند ارزش آفرینی در صنعت گردشگری به مدلسازی رویکردهای مدیریت تجربه میپردازد. در مرحله اول با استفاده از روش فراترکیب، ابعاد تجربه گردشگر شناسایی و در مرحله دوم از روش کمی پرسشنامه ای تهیه و در بین 440 نفر از گردشگرانی که در 5 سال گذشته به یکی از کشورهای مالزی، امارات، آذربایجان و ترکیه سفر کرده بودند توزیع گشت. در ادامه اعتبار سنجی مدل با استفاده از نرم افزارهای AMOS24 وSPSS24 انجام گرفت. یافته ها نشان میدهد که رویکرد تجربه سازی مرحله ای پنج بعد از ابعاد تجربه (حسی، عاطفی، شناختی، ذهنی، تازگی) و رویکرد تجربه هم آفرینی ابعاد (رفتاری، ارزشمندی، اجتماعی، کاربردی و آموزنده بودن) تجربه را در بر میگیرد. استفاده از روش ترکیبی برای شناسایی ابعاد تجربه و مدلسازی رویکردهای مدیریت تجربه از نوآوریهای این تحقیق بوده است.نتایج ، پرسشنامه این پژوهش را مورد تایید قرار میدهد.
Objective This study aims to explore the value creation process in the tourism industry to model experience-based management approaches.Method In the first stage, using the meta-combined method, the researcher investigated the studies conducted on the subject from 1982 (based on the studies of Holberg and Hirschman) to 2020 and identified ten dimensions as dimensions of the tourist experience, which are: sensory, emotional, cognitive dimensions, etc. Then the experience-based management approaches have been studied, and the two approaches of step-by-step experimentation and co-creation experience have been modeled and validated based on the dimensions of experience. In the second stage, according to the information obtained from the literature study, a questionnaire was prepared and provided to several university professors and marketing and tourism researchers. After applying the necessary comments and corrections, it was distributed among 440 tourists who had traveled to Malaysia, UAE, Azerbaijan, and Turkey in the last five years. The model was then validated using AMOS24 and SPSS24 software.FindingsThe findings show that the five-dimensional step-by-step experience approach provides tourists with participation and leads to co-creation by influencing the five dimensions of sensory, emotional, cognitive, mental, and novelty experience approach. The experience-creation approach encompasses the behavioral, value, social, practical, and instructive dimensions of experience.ConclusionService providers in the tourism industry, using a step-by-step experience approach even before choosing a tourist destination by producing appropriate content to identify tourist attractions, draw attention to themselves, and provide the reasons for choosing a destination. Also, when a person is in an experiential environment, by providing a platform for participation in the next step, the experience of co-creation is caused. Thus, providing memorable experiences by focusing on the experiential values of customers causes loyalty to tourists and helps the growth of the Tourism Industry.Innovation Using a combined method to identify the dimensions of experience and modeling experience management approaches and introducing a tool to measure the approaches studied has been one innovation of this research.
Machine summary:
ازآنجایی که تحقیقات داخلی محدودی در خصوص مدیریت تجربه گردشگر صورت گرفته و در هیچ یک از تحقیقات مدل مشخصی در مورد رویکردهای مدیریت تجربه با توجه به ابعاد تجربه گردشگر به انجام نرسیده ، در این تحقیق محقق درصدد است باهدف کشف فرایند ارزش آفرینی در صنعت گردشگری و با بهره گیری از روش ترکیبی (کیفی و کمی ) که از نوآوری های تحقیق است ، ضمن مشخص نمودن ابعاد تجربه گردشگران به شناسایی و مدل سازی ابعاد مدیریت تجربه محور در این صنعت پرداخته و ابزار مناسبی برای سنجش تجربه گردشگران معرفی و درنهایت استراتژی های کاربردی در این زمینه را نیز ارائه نماید.
کلمات کلیدی جستجو شده در پایگاه های داده واژگان کلیدی فارسی واژگان کلیدی انگلیسی پایگاه های اطلاعاتی تجربه مصرف کننده scopus Consumer experience تجربه گردشگری Tourism experience Science Direct تجربه سفر Travel experience Emerald صنعت گردشگری Tourist experience antecedents Civilica Magiran Experience-based management مدیریت تجربه محور ٣- جستجو و انتخاب متون مناسب غربالگری داده ها به ترتیب ، بر اساس مرتبط بودن عنوان و چکیده و محتوای مقالات با موضوع تحقیق ، صورت گرفت و درنهایت ٢٨ مقاله موردمطالعه قرارگرفته و رمزها استخراج گردید.
Economics of Experience; A New Approach in Tourism Supply and Demand (Case Study: High School Students in Tehran), Quarterly Journal of Economics and Urban Management / Issue 1, winter 1391 Ghaffari, M.
A Review of the Concept of Customer Experience and Its Dimensions in the Tourism Industry, Fifth International Conference on Humanities Management Research, University of Tehran Gilmore, H.
(2009) Quality Tourism Experiences: Reviews, Reflections, Research agendas, Journal of Hospitality Marketing and Management, Vol. 18, No. 2, pp.
Aspects of a Psychology of the Tourist Experience, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, Vol. 7, No. 1, pp.