Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای توسعه ورزش دانش آموزی با رویکرد یادگیری مادام العمر در شهرهای یادگیرنده و توسعه پایدار انجام گرفت. روش تحقیق کیفی براساس نظریه دادهبنیاد مبتنی بر رویکرد سیستماتیک بود. شرکت کنندگان در این تجقیق شامل 15 متخصص از از خبرگان یا کارشناسان آشنا با فعالیتهای اجرایی و اکادمیک در آموزش و پرورش در این پانل انتخاب شدند. عوامل مؤثر با استفاده از مصاحبههای نیمهساختار یافته و بهرهمندی ازنظرات خبرگان یا کارشناسان شناسایی گردید. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و معیار محور بود. نتایج حاکی از این هست که راهبردها شامل مدیریت ورزش مدارس، تعامل داخلی و بین المللی، عوامل مالی و اقتصادی و عوامل آموزشی و پژوهشی بود. در نهایت، توسعه ورزش دانش آموزی مبتنی بر یادگیری مادام العمر و توسعه پایدار در قالب بهبود آموزش و یادگیری، پژوهش در حوزه ورزش دانش آموزی و بهبود وضعیت مالی و اقتصادی ورزش دانش آموزی در مدارس نمود و بروز پیدا میکند. در نتیجه توسعه ورزش دانشآموزی بخش مهمی از توسعه اقتصادی اجتماعی است که میتواند موجب افزایش نشاط اجتماعی و بهرهوری ملی شود.
The current research was conducted with the aim of identifying strategies for the development of student sports with a lifelong learning approach in learning cities and sustainable development. The qualitative research method was based on data-based theory based on a systematic approach. The participants in this investigation, including 15 experts, were selected from experts or experts familiar with executive and academic activities in education. Effective factors were identified using semi-structured interviews and benefiting from the opinions of experts. The sampling method was purposeful and criterion-oriented. The results indicate that the strategies included school sports management, domestic and international interaction, financial and economic factors, and educational and research factors. Finally, the development of student sports based on lifelong learning and sustainable development is manifested in the form of improving education and learning, research in the field of student sports and improving the financial and economic status of student sports in schools. As a result, the development of student sports is an important part of social economic development that can increase social vitality and national productivity.