Abstract:
مطالعات رفتار انتخاباتی قومیتی در ایران، معمولا در مکان هایی انجام شده اند که مبتنی بر قومیت های مختلف اند. پژوهش حاضر از چشم اندازی متفاوت در شهر یاسوج که دارای یک قوم غالب است انجام شده و تلاش کرده است، ترجیح طایفه ای در رفتار انتخاباتی را بررسی و رابطه آن را با هویت طایفه ای و سنت گرایی، واکاوی نماید. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، کلیه شهروندانی است که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شرکت کرده اند که درمجموع 406 نفربه روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق جهت سنجش سنتگرایی و هویت طایفه ای، پرسشنامه های پژوهشگر ساخته هستند که با استفاده از اعتبار سازه، تعیین اعتبار و با استفاده از همسانی درونی به روش آلفا کرانباخ تعیین پایایی شدند. جهت سنجش ترجیح طایفه ای از انطباق پاسخ های پاسخگویان به طایفه و کاندیدای انتخابی شان، استفاده گردید و مشارکت کنندگان به دو گروه با ترجیح طایفه ای و بدون ترجیح طایفه ای دسته بندی شدند. یافته های توصیفی تحقیق نشان داد، 6/38% افراد براساس تعلقات طایفه ای رأی میدهند. به علاوه، یافته های استنباطی با استفاده از رگرسیون لجستیک نشان داد، سنت گرایی و جنسیت، احتمال ترجیح طایفه ای در رفتار انتخاباتی را افزایش می دهند اما تحصیلات دانشگاهی، احتمال آن را کاهش می دهد. به علاوه، هویت طایفه ای، سن، وضع تاهل،و وضع شغلی رابطه معنا داری با ترجیح طایفه ای در رفتار انتخاباتی ندارند.
The ethnic electoral behavior researches in Iran have been mainly carried out in places with different ethnicities. This research from a different perspective has been performed in Yasouj which includes a dominant ethnicity and has tried to investigate the tribal preference in election behavior and its relationship with tribal identity and traditionalism. Population is all the citizens who participated in the elections of the 11th term of the parliament, that 406 cases were selected by multi-stage random sampling method. The research instrument for measuring traditionalism and tribal identity are researcher-made questionnaires, which their validity and reliability were determined using the construct validity, and the Cronbach's alpha respectively. In order to assess the tribal preference, the adaptation of the answers of the participants to their chosen tribe and candidate was used, and they were divided into two groups with tribal preference and without tribal preference. The descriptive findings of the research showed that, 38.6% of people vote based on the tribal affiliations. In addition, the analytical findings using logistic regression revealed that traditionalism and gender increase the probability of tribal preference in electoral behavior, but academic education decreases it. In addition, tribal identity, age, marital status, and employment status do not have a significant relationship with tribal preference in electoral behavior.