Abstract:
مقدمه: این مطالعه با هدف رویکرد فرهنگی در مدل یابی رگه های اختلال شخصیت مرزی در نوجوانان براساس نظریه ذهن: نقش میانجی سبک های حل مسئله انجام گردید. روش : روش پژوهش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان 15 تا 18 ساله مدارس منطقه پنج شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1399 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعدد 352 نوجوان دختر و پسر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه های شخصیت مرزی (BPI) ذهنخوانی از روی تصاویر چشم (RMET) و پرسشنامه سبکهای حل مسئله را تکمیل نمودند. داده ها با کمک نرم افزار SPSS و AMOS و با روش مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد نظریه ذهن بر رگههای اختلال شخصیت مرزی با میانجی گیری سبکهای حل مسئله در نوجوانان با ضریب مسیر 0.68، نظریه ذهن بر سبکهای حل مسئله با ضریب مسیر0.87 تاثیر گذار است. همچنین سبکهای حل مسئله بر رگههای اختلال شخصیت مرزی با ضریب مسیر 0.65 تأثیر دارد. نتیجه گیری : بنابراین می توان با درنظر گرفتن بستر فرهنگی نوجوانان و با آموزش مهارتهای حل مسئله، نشانههای آسیب شناختی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی را کاهش داد.
Introduction:This study was conducted with the aim of cultural approach in modeling traits of borderline personality disorder in adolescents based on theory of mind: the mediating role of problem solving styles. Methods:The research method was structural equation modeling. The statistical population included all adolescents aged 15 to 18 years from schools in the five districts of Tehran in the academic year of 2018-2019, using the multiplicity sampling method of 352 adolescents, boys and girls, as a selection sample and borderline personality questionnaires (BPI) of mind-reading from They completed the eye images (RMET) and problem solving styles questionnaire. The data were analyzed with the help of SPSS and AMOS software and with the method of structural equation modeling. Results:The findings showed that theory of mind has an effect on borderline personality disorder traits by mediating problem solving styles in adolescents with a path coefficient of 0.68, theory of mind has an effect on problem solving styles with a path coefficient of 0.87. Also, problem solving styles have an effect on borderline personality disorder traits with a path coefficient of 0.65. Conclusion: Therefore, it is possible to reduce the pathological symptoms of people with borderline personality disorder by considering the cultural background of teenagers and by teaching problem solving skills.Extended AbstractIntroductionAdolescence, as a transitional and stressful period, which is also called a crisis period, is associated with disturbances that are not unlike the symptoms of borderline personality disorder (BPD). These symptoms, which begin at a young age and often in adolescence, develop in the person's family and cultural background and point to the lack of a stable sense of self, and the affected people, without having a stable identity, have severe emotional instability and often with They struggle with feelings of impulse control, extreme fear of abandonment, and low worth. Therefore, This study was conducted with the aim of cultural approach in modeling adolescent borderline personality disorder based on theory of mind: the mediating role of problem solving styles. MethodologyThe research method was structural equation modeling. The statistical population included all adolescents aged 15 to 18 years from schools in the five districts of Tehran in the academic year of 2018-2019, using the multiplicity sampling method of 352 adolescents, boys and girls, as a selection sample and borderline personality questionnaires (BPI) of mind-reading from They completed the eye images (RMET) and problem solving styles questionnaire. The data were analyzed with the help of SPSS and AMOS software and with the method of structural equation modeling ResultsThe findings showed that theory of mind has an effect on borderline personality disorder traits by mediating problem solving styles in adolescents with a path coefficient of 0.68, theory of mind has an effect on problem solving styles with a path coefficient of 0.87. Also, problem solving styles have an effect on borderline personality disorder traits with a path coefficient of 0.65.discussionTherefore, it is possible to reduce the pathological symptoms of people with borderline personality disorder by considering the cultural background of teenagers and by teaching problem solving skill
Machine summary:
علاوه براين ، نوجوانان در چنين دوره اي، تحت تأثير شرايط فرهنگي و محيطي و در جريان دستيابي به نقاط قوت و ضعف خويش ، نظام ارزشي و هدف هاي زندگي و باورهاي ديني قرار داشته که ممکن است در مسير هويت يابي آنان نيز تأثير گذاشته و به اسارت باورهاي غلط ، اهداف و عمل کردهاي آن درآيند ، به نحوي که در اين مسير دچار احساس ناامني و ترديد شده و با نقض ارزش هاي فرهنگي بر بروز علائم رگه هاي اختلال شخصيت مرزي نقش منفي داشته باشند(٢٠١٨ ,Sharafi).
در ديدگاه هاي تئوري ذهن اعتقاد بر اين 1 Borderline personality disorder (BPD) 2 emotion regulation 3 impulsivity 4 irratibility 5 Social cognition disorder 6 theory of mind است که افراد پرخاشگر و تکانشي به جهت پردازش اطلاعات خاص از دريافت احساسات ديگران ، پيش بيني رفتار ديگران و تنظيم رفتار خود بر اساس رفتار ديگري ناتوانند و قادر به همدلي با ديگران نيستند( ,Dowker ٢٠٢٣ ,Tsuji &Frye ).
لذا شناسايي رگه هاي اختلال شخصيت مرزي در افراد قبل از وقوع حاد آن در دوران نوجواني و پيش بيني درست آن بر اساس نشانه ها و جهت دهي و درمان ميتواند نقش مهمي در تضمين سلامت روحي و رواني نوجوانان و 7 problem solving خانواده هايشان و در نتيجه سلامت کلي جامعه داشته باشد، همچنين متغيرهايي مانند نظريه ذهن و حل مسئله در يک رابطه تعاملي ميتوانند آنچه در اختلال شخصيت مرزي و رگه هاي آن در افراد مبتلا آشکار است را تبيين کنند.
با توجه به اينکه تاکنون مطالعه اي به بررسي نقش ميانجي سبک هاي انطباقي و غير انطباقي حل مسئله در نوجوانان رابطه بين نظريه ذهن و رگه هاي اختلال شخصيت مرزي نپرداخته است ، بنابراين امکان مقايسه نتايج پژوهش حاضر با يافته هاي ديگران وجود ندارد.