Abstract:
هدف پژوهش، تعیین تأثیر سیستم آموزش الکترونیکی بر مهارت تفکر سطح بالا و مهارت یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان با نقش میانجی علاقه به یادگیری میباشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- همبستگی میباشد. تعداد کل جامعه آماری پژوهش شامل 1755 نفر از دانشآموزان کارودانش و فنیوحرفهای (دخترانه و پسرانه) متوسطه دوم شهرستان محمودآباد بود که براساس جدول مورگان نمونهای برابر 315 نفر بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای مربوط سیستم آموزش الکترونیکی از یوزرلن (2010)، پرسشنامه علاقه به یادگیری، برگرفته از پژوهش بتاچرجی (2001) و متییسون (1991) و روکا و همکاران (2006)، پرسشنامه مهارت تفکر سطح بالا از عبدی و همکاران (1393) و پرسشنامه مهارت یادگیری خودتنظیمی از بوفارد و همکاران (1995) بود که روایی (صوری و محتوایی) و پایایی پرسشنامهها حاکی از روایی و پایایی مناسب ابزار اندازهگیری بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون معادلات ساختاری و تحلیل عاملی با استفاده از نرمافزار spss_26و 〖pls〗_3 استفاده شد. نتایج پژوهش، تأثیر سیستم آموزش الکترونیکی را بر مهارت تفکر سطح بالا و مهارت یادگیری خودتنظیمی با نقش میانجی علاقه به یادگیری در بین دانشآموزان دختر و پسرکارودانش و فنیوحرفهای متوسطه دوم شهرستان محمودآباد تأیید کرد.
The aim of the research is to determine the effect of the e-learning system on high-level thinking skills and self-regulated learning skills of students with the mediating role of interest in learning. The present research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The total number of the statistical population of the research included 1755 skilled, technical and professional students (girls and boys) of the second secondary school in Mahmoud Abad city, who were randomly selected based on the Morgan table of 315 people. Research tools include questionnaires related to electronic education system from Userlen (2010), interest in learning questionnaire, taken from the research of Betacherji (2001) and Mathieson (1991) and Ruka et al. (2006), high-level thinking skill questionnaire from Abdi et al. (2013) and the self-regulation learning skill questionnaire from Bouffard et al. (1995) that the validity (face and content) and reliability of the questionnaires indicated the appropriate validity and reliability of the measurement tool. To analyze the data, structural equation test and factor analysis were used using spss_26 and pls_3 software. The results of the research confirmed the effect of the electronic education system on high-level thinking skills and self-regulated learning skills with a mediating role of interest in learning among male and female technical and vocational second secondary students in Mahmoud Abad city.
Machine summary:
نتايج پژوهش ، تأثير سيستم آموزش الکترونيکي را بر مهارت تفکر سطح بالا و مهارت يادگيري خودتنظيمي با نقش ميانجي علاقه به يادگيري در بين دانش آموزان دختر و پسر کارودانش و فني وحرفه اي متوسطه دوم شهرستان محمودآباد تأييد کرد.
به عنوان مثال : روي آوردن جوانان و فارغ التحصيلان به مشاغل کاذب ، روي آوردن آن ها به اعتياد و رفتارهاي ضد اخلاقي، عدم تمايل آن ها به امر ازدواج و تشکيل خانواده به دليل ترس از مشکلات اقتصادي و عدم توانايي آن ها در يافتن شغل مناسب ميتواند از جمله موارد متأثر از اين امر باشد؛ بنابراين با توجه به مسائل عنوان شده ، پژوهشگر به اين نتيجه رسيد که به بررسي اين موضوع بپردازد که آيا سيستم آموزش الکترونيکي با نقش ميانجي علاقه به يادگيري بر مهارت تفکر سطح بالا و مهارت يادگيري خودتنظيمي دانش آموزان تأثير دارد؟ پيشينۀ پژوهش سيستم آموزش الکترونيکي: علي رغم اينکه اينترنت ، ديگر براي انسان ها جديد نيست ، يادگيري آنلاين هنوز يک امر جديد و عجيب است ؛ زيرا ملاقات حضوري وجود ندارد؛ بنابراين درک مطالب براي برخي افراد دشوار ميشود و زماني که دانش آموزان مي خواهند سؤال بپرسند، دچار مشکلات زيادي مي شوند.
تجزيه وتحليل يافته ها آزمون فرضيه اصلي پژوهش : سيستم آموزش الکترونيکي با نقش ميانجي علاقه به يادگيري بر مهارت تفکر سطح بالا و مهارت يادگيري خودتنظيمي دانش آموزان تأثير دارد.
University Students’ Perception on the Usefulness of Learning Management System Features in Promoting Self-Regulated Learning in Online Learning, International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, (IJEDICT), 17(1), 45-64.