Abstract:
هدف از پژوهش حاضر رابطه پذیرش یادگیری برخط با سازگاری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهرستان چابهار بوده است. روش تحقیق از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموزان دختر پایه نهم متوسطه اول شهر چابهار بودند. حجم جامعه 1252 نفر که از این تعداد297 نفر به عنوان نمونه با توجه به جدول مورگان بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه پذیرش یادگیری بر خط تیو (2010)، اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی سینهاوسینگ (1993) استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه پذیرش یادگیری برخط 0/88، سازگاری تحصیلی 0/86 و اشتیاق تحصیلی 0/80 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار SPSS- 20 استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین پذیرش یادگیری برخط با سازگاری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهرستان چابهار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
The purpose of this research was the relationship between acceptance of online learning and academic adaptation and academic enthusiasm of first secondary students in Chabahar city. The research method was descriptive and correlational in terms of execution method and applied in terms of purpose. The statistical population of the research included ninth grade female students of the first secondary school in Chabahar city. The size of the population is 1252 people, of which 297 people were selected as samples according to Morgan's table based on simple random sampling. To collect information, three questionnaires of acceptance of learning based on Theo (2010), Fredericks et al.'s academic enthusiasm (2004) and Sinhousing's academic adjustment questionnaire (1993) were used. Cronbach's alpha coefficient of online learning acceptance questionnaire was 0.88, academic compatibility was 0.86, and academic enthusiasm was 0.80. For data analysis, Pearson's correlation coefficient test and regression with SPSS 20 software were used. The results showed that there is a positive and significant relationship between acceptance of online learning and academic adaptation and academic enthusiasm of first secondary students in Chabahar city.