Abstract:
توسعه پایدار، به شدت متکی بر سیاستگذاریهای کلان در عرصه نهاد آموزش و پرورش است. این نهاد با تأمین سرمایه انسانی و اجتماعی موثر، نقشی بسیار حیاتی در رشد اقتصادی و تحقق توسعه پایدار و انسانمحور ایفا میکند. موضوعی که در این مقاله سعی شده با بهرهگیری از رهیافت نهادگرایی و نظریه سرمایه انسانی، به تبیین تاثیر نهاد آن بر توسعه با نگاه موردی به چند تجربه موفق جهانی و در نهایت ایران پرداخته شود. به عبارت دیگر، نهاد آموزش به عنوان منبع اصلی خلق و توسعه سرمایه انسانی در چارچوب نظری نهادگرایی در فرایند تاثیر نقش نهاد آموزش در توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفته است. از سویی دیگر، با توجه به اینکه انسان در ادبیات جدید نظریههای مربوط به توسعه پایدار در کانون توجه قرار گرفته است، چنین انسانی میبایست در فرایند توسعه و سیاستگذاریهای آموزشی پرورش یابد. بنابراین، این مقاله قصد دارد تا درک بهتری از نقش آموزش و پرورش در توسعه پایدار و انسانمحور و سیاستگذاری های کلان همسو با این رویکرد ارائه کند. نتایج این تحقیق میتواند به سیاستگذاران و تصمیمگیران ارشد کمک کند تا سیاستها و برنامههای خود را براساس دانش و تجربیات بهدست آمده بهبود بخشند و همچنین به نهادهای آموزشی و پرورشی کمک کند تا استراتژیها و برنامههایشان را برای تحقق اهداف توسعه پایدار و انسانی توسعه دهند.
Sustainable development is highly dependent on macro-level policies in the education system. This institution plays a vital role in economic growth as well as achieving sustainable and human-centered development by prov iding effective human and social capital. The present study has attempted to explain the impact of the education system on development by adopting the institutionalism approach and human capital theory, with a look at some successful experiences across the globe as well as Iran. In other words, the education system, as the main source of creating and developing human capita was examined within the theoretical framework of institutionalism in terms of the role of education system in sustainable development. On the other hand, given that humans have been the focus of attention in the new literature on theories related to sustainable development, such humans must be nurtured in the process of development and educational policies. Therefore, this article intends to provide a better understanding of the role of education in sustainable and human-centered development and coordinated macro-level policies. The results of this research can help senior policymakers and decision makers improve their policies and programs based on the knowledge and experience gained, and help educational institutions develop their strategies and plans to achieve the goals of sustainable and humanistic development.