Abstract:
اجرای برنامه راهبردی سبب فرهنگسازی و نهادینهشدن مدیریت مشارکتی، مدیریت فرآیندی و تفکر راهبردی در مدیریت سازمانها خواهد شد. این مقاله روشی ابتکاری برای استقرار و دستیابی به اهداف مدیریت دانش از طریق برنامهریزی راهبردی و کارت امتیازی متوازن در شرکتهای پروژه محور پیمانکاری ارائه میکند. در این پژوهش از ابزار کارت امتیازی متوازن برای برنامهریزی و پایش راهبردها استفاده شده است. این ابزار توازنی بین رویکردها و اهداف سازمانی ازجمله رویکردها و اهداف مورد نظر از مدیریت دانش سازمانی برقرار خواهد کرد. گروه سپاسد از فرآیند مدیریت راهبردی در سازمان بهمنظور یکپارچهسازی سایر نظامها و فعالیتهای بهبود سازمانی استفاده کرده است و توسط این فرایند بهدنبال ایجاد هماهنگی و همراستایی بین رویکردهای بهظاهر متفاوت مدیریتی، مانند: مدیریت دانش، تعالی سازمانی، مدیریت پروژه وغیره در قالب یک چارچوب مشخص، بوده است. در مرحله اول، نقش و جایگاه مؤلفهها و پیشرانهای تغییر و تحول سازمانی بهویژه مدیریت دانش و پروژه در قالب الگوی مفهومی که در گروه سپاسد تدوین شده است، تشریح میشود. در مرحله دوم، کارت امتیازی متوازن و چهار وجه آن و جایگاه رویکردهای مدیریت دانش در این وجوه تشریح میشود. در مرحله سوم، ارتباط عمومی رویکردهای مدیریت دانش با کارت امتیازی متوازن تشریح میشود. در مرحله چهارم، الگوی پیادهسازی مدیریت دانش در کارت امتیازی متوازن تشریح شده است. الگوی ارائه شده در این مقاله برای پیادهسازی مدیریت دانش از طریق کارت امتیازی متوازن در شرکتهای پروژه محور پیمانکاری ارائه شده است.
Implementation of the strategic plans will lead to building culture and institutionalization of participatory management, process management and strategic thinking in management of organizations. This paper presents a heuristic method for establishing and achieving the goals of knowledge management at Project-based contracting companies through strategic planning and balanced scorecard methodology. In this research, strategies have been planned and monitored by Balanced Scorecard tool. This tool will establish a balance between organization approaches and goals, including desired goals of knowledge management and its approaches. Sepasad group have been used strategic management process in order to integrate other organizational improvement systems and activities. By this process, it seeks to create a harmony and alignment between the different management approaches such as knowledge management, organizational excellence, project management, etc. Firstly, the role of organizational factors and drivers for change, especially project and knowledge management, will be described regarding to its conceptual model that has been developed in this group. Secondly, balanced scorecard and its four perspectives and also the situation of knowledge management approaches toward this four perspectives will be described. Thirdly, the relationships of knowledge management approaches and balanced scorecard perspectives will be described. Finally, the implementation model of knowledge management in terms of balance scorecard will be explained using the World Award MAKE. The model presented in this paper is exclusively for implementing knowledge management through Balanced Scorecard in project-oriented construction companies.
Machine summary:
گروه سپاسد از فرآينـد مـديريت راهبـردي در سازمان به منظور يکپارچه سازي ساير نظام ها و فعاليت هاي بهبود سازماني استفاده کرده اسـت و توسـط ايـن فراينـد بـه دنبال ايجاد هماهنگي و هم راستايي بين رويکردهاي به ظاهر متفاوت مديريتي ، مانند: مديريت دانش ، تعالي سازماني، مـديريت پـروژه وغيره در قالب يک چارچوب مشخص ، بوده است .
شکل ١: الگوي مفهومي ارتباط راهبرد و دانش در گروه سپاسد 1 تشريح الگوي کارت امتيازي متوازن کارت امتيازي متوازن مؤثرترين و کارآمدترين فن حال حاضر دنيا در اجراي برنامـه راهبـردي، عملياتي کردن چشم انداز و ارزيابي جامع عملکرد به شـمار مـيرود کـه بـا توصـيف چشـم انداز و مأموريت سازمان در قالب روابط علي- معلولي در چهار منظر مالي، مشتري، فرآينـدهاي داخلـي و رشد و يادگيري، ضمن فائق آمدن بر اين موانع ، تجربيات موفقي را در ايجـاد سـازمان هاي دانشـي داشته و نتايج موفقي را در حوزه ارزيابي عملکرد سازمان ها و پياده سازي و کنترل برنامـه راهبـردي ايجاد کرده است (کاپلان و نورتون ، ١٣٩٠).
گروه سپاسد بـراي انـدازه گيري کـارايي و اثربخشـي برنامـه ها و فعاليت هاي خود در حوزه مديريت دانش بـا تعريـف معيارهـاي جـايزه جهـاني MAKE بـه عنوان اهداف راهبردي و قرار دادن آنها در کارت امتيازي متوازن (BSC) و تعيين نقـش هريـک از رده هـا تعريف ميشود و سعي کرده است براي دستيابي بـه اهـداف و شـاخص هاي راهبـردي خـود در حوزه مديريت دانش ، آنها را در قالب برنامه ها و پروژه هـاي عمليـاتي در فرآينـد برنامـه و بودجـه سالانه تدوين کند.