Abstract:
تلفیق وقف و سلامت، موضوعی است که سابقهای کهن در ایران اسلامی دارد و از روزگاران گذشته مورد توجه اکثریت جامعه بوده است. سنگاب، سازهایست که نمود کامل کاربرد وقف در سلامت جامعه بوده و با افزودن تقدس فرهنگ عاشورایی بر آن، جایگاهی ویژه در فرهنگ اسلامی یافته و ترکیب سه گانهای از تجلی وقف، سلامت و امام حسین7را تشکیل داده است. در این مقاله سعی بر آن است که به تشریح این ترکیب مقدس پرداخته شود. پرسش اصلی این مقاله آن است که سنگابها چگونه پیوند فرهنگ حسینی7 با سلامت جامعه را برقرار کردهاند؟ بحث ویژهی ما دراین مقاله، معرفی سنگابهاست و از آنجا که سنگاب با بازنمایی واقعهی کربلا، در طبقهی هنر والای شیعه قرار می گیرد و شهر اصفهان به عنوان پایتخت حکومت شیعه مذهب صفویه، نمود بارز بروز سنگابهاست، به طور خاص به سنگابهای تاریخی اصفهان پرداخته می شود.هدف از این تحقیق، بازنمایی و احیای سنت نیکوی وقف آب سالم در این سرزمین است و این مقاله با روش کتابخانه ای و مطالعات میدانی نگاشته شده است. درباره ی پیشینهی این پژوهش باید گفت که موضوع و رویکرد آن کاملا جدید است ولی در مورد سنگاب های اصفهان، به طور خاص،اثر نفیس گنجینه ی آثار تاریخی اصفهان تألیف دکتر لطف الله هنرفر و کتاب ارزشمند سقاخانه ها و سنگابهای اصفهان تألیف منصور دادمهر و مقاله ی سنگاب های اصفهان هنر قدسی شیعه نوشته ی عفت السادات افضل طوسی و نسیم مانی، می تواند راهگشا باشد.
The combination of waqf and health is a subject that has an ancient history in Islamic
Iran and has been the concern of the majority of the society since the past. Sengab
is a structure that is the perfect manifestation of the application of waqf in the health
of society, and by adding the sanctity of Ashura culture to it, it has found a special
place in Islamic culture and has formed a triple combination of the manifestation of
waqf, health and Imam Hussein. In this article, an attempt is made to explain this holy
composition. The main question of this article is how the Sangabs have established
the link between Hosseini’s culture and the health of the society. Our special discussion
in this article is the introduction of Sangabs and since Sangab, by representing
the Karbala incident, is placed in the high class of Shiite art and the city of Isfahan, as
the capital of Shia government of the Safavid religion, is a clear manifestation of the
emergence of Sangabs, specifically the historical Sangabs of Isfahan are discussed.
The purpose of this research is to represent and revive the good tradition of waqf
of clean water in this land and this article is written with library method and field
studies. About the background of this research, it should be said that its topic and
approach are completely new, but about the Sangabs of Isfahan, specifically, the exquisite
work of the Treasure of Isfahan Historical Monuments written by Dr. Lotfollah
Honarfar and the valuable book of Saqakhanes and Sangabs of Isfahan written by
Mansour Dadmehr and the article on Sangabs of Isfahan is sacred Shiite art written
by Efat Al-Sadat Afzal Toosi and Nasim Mani can be a guide”.