Abstract:
هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد صندوقهای خرد زنان روستایی با تأکید بر عوامل آموزشی و ترویجی در شهرستان همدان بود. پژوهش حاضر مبتنی بر روش توصیفی-همبستگی است که در آن تأثیر عوامل فردی زنان روستایی (سن، سواد، میزان سرمایه، تأهل و...)، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل سیاستی و حمایتی و عوامل آموزشی و ترویجی بر عملکرد صندوقهای خرد زنان روستایی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای صندوقهای خرد زنان روستایی شهرستان همدان بودند که تعداد آنها 230 عضو در 9 صندوق میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 140 عضو تعیین و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب گردید. برای شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صندوق خرد زنان روستایی (متغیر وابسته) و شناسایی اثرهای مستقیم و غیرمستقیم این عوامل بر یکدیگر از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای مستقل در مجموع 7/65 درصد از تغییرات سطح عملکرد صندوق را تبیین میکنند. متغیر عوامل اجتماعی، اثر مستقیم (336/0) و اثرغیرمستقیم (185/0) بر عملکرد صندوق خرد زنان روستایی داشت و در مجموع اثر علی این متغیر 521/0 بود که از نظر اولویت در جایگاه اول تأثیرگذاری قرار گرفت و بیشترین نقش را در تبیین متغیر وابسته پژوهش (عملکرد صندوق) داشت. پسازآن، متغیر «عوامل آموزشی و ترویجی» با اثر علی 382/0 «عوامل سیاستگذاری و مدیریتی» با اثر علی 318/0، «سابقه عضویت در صندوق» با اثر علی 152/0، و «عوامل اقتصادی» با اثر علی 130/0 به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
Machine summary:
دريافت مقاله : ١٤٠١/١٠/٢٦ پذيرش نهايي: ١٤٠٢/٠٢/٢٩ چکيده هدف اين پژوهش بررسي عوامل مؤثر بر عملکرد صندوق هاي خرد زنان روستايي با تأکيد بر عوامل آموزشي و ترويجي در شهرستان همدان است .
همچنين ضريب تبيين نشان داد که ، ٦٦ درصد از تغييرات واريانس ديدگاه زنان در مورد عملکرد صندوق هاي اعتباري خرد، توسط پيش برنده هاي مشارکت يعني روحيه همکاري و 1 1 Morales 2 Akingunola 3 Kamunge همياري بين اعضا و برنامه ريزي مشارکتي براي کيفيت بخشيدن به دوره ها تبيين ميشود.
نتايج نشان داد که بين ميزان توانمندي اجتماعي و اقتصادي زنان روستايي عضو صندوق هاي اعتبارات خرد شهرستان فيروزکوه و سازه هاي اقتصادي، آموزشي-ترويجي، اجتماعي-فرهنگي، شخصيتي روانشناختي و ميزان تحصيلات رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد و با متغير سن همبستگي منفي و معني داري در سطح ١ درصد خطا وجود دارد.
مقدس فريماني و ميرترابي (٨٦:١٣٩٨) در مطالعه اي با عنوان تأثير دوره هاي آموزشي ترويجي بر توانمندي اقتصادي زنان روستايي عضو صندوق اعتبارات خرد استان سمنان به اين نتيجه رسيدند که شامل دوره هاي آموزشي - ترويجي گذرانده شده مهم ترين عامل مؤثر بر توانمندي اقتصادي زنان بوده که در مجموع ٣٢ درصد متغير وابسته را تبيين ميکند.
بررسي ديدگاه پاسخگويان در اين زمينه بيانگر آن بود که عوامل سياست گذاري و مديريتي نظير برنامه ريزي، بازاررساني، نظارت و غيره تأثير معنيداري بر افزايش عملکرد صندوق خرد زنان داشته است .
V. , 2014, Microenterprise in Malaysia: A preliminary study of the factors for management success, The International Entrepreneurship and Management Journal, Vol. 11, PP.