Abstract:
زمینه و هدف: قلدری سایبری موضوع اجتماعی نوظهوری است که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف الگوی روابط ساختاری قلدری سایبری بر اساس نظارت والدین و راهبردهای تنظیم هیجان با میانجیگری نشخوارخشم در دانشآموزان نوجوان انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پسر دوره اول و دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1400 تشکیل داد. از این جامعه نمونهای به حجم 180 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای قلدری سایبری لوپز (1997)، نشخوار خشم سوخودولسکی و همکاران (2001)، تنظیم هیجان گروس و همکاران (2003) و نظارت والدین اسمال و همکاران (1993) پاسخ دادند. دادههای به دست آمده با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای smart pls3 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد تنظیم هیجان و نظارت والدین بر قلدری سایبری اثر مستقیم و معنیداری دارد، همچنین اثر غیرمستقیم تنظیم هیجان و نظارت والدین با میانجیگری نشخوارخشم تائید شد. نتیجهگیری: با توجه نتایج مطالعه حاضر طراحی مداخلات روانشناختی مؤثر برای پیشگیری و کاهش ارتکاب قلدری سایبری نوجوانان با محتوای آموزش راهبردهای مختلف تنظیم هیجان و مدیریت خشم توسط روانشناسان، مشاوران مدارس و با همکاری مراکز مشاوره نیروی انتظامی توصیه میگردد.
Background and Aim: Cyber bullying is an emerging social issue that has attracted the attention of scientists. The aim of this study was to model the structural relationships of cyber bullying based on anger rumination and emotion regulation strategies mediated by parental supervision in adolescent students. Method:The method of the present study is descriptive-correlational. The statistical population of the present study was all male students of the first and second year of high school in Ardabil in 2021. A sample of 180 people was selected from this population by available sampling method and answered the questionnaires of cyber bullying Lopes (1997), anger rumination Sukhodolsky & et al (2001), emotion regulation Gross& et al (2003) and parental supervision Small& et al (1993). The obtained data were analyzed using structural equation modeling using smart pls3 software. Results:The results showed that emotion regulation and parental supervision have a direct and significant effect on cyber bullying. Also, the indirect effect of emotion regulation and parental supervision was mediated by anger rumination. Conclusion: According to the results of the present study, designing effective psychological interventions to prevent and reduce cyber bullying in adolescents with the content of teaching different strategies for emotion regulation and anger management by psychologists, school counselors and in cooperation with law enforcement counseling centers is recommended.
Machine summary:
این پژوهش مستخرج از طرحی با عنوان «طراحی الگوی روابط ساختاری قلدری سایبری بر اساس نظارت والدین و راهبردهای تنظیم هیجان با میانجیگری نشخوار خشم در دانش آموزان نوجوان » است که با حمایت مادی و معنوی دانشگاه محقق اردبیلی اجرا و تدوین شده است .
از این جامعه ، نمونه ای به حجم ١٨٠ نفـر بـه روش نمونـه گیـری در دسترس انتخاب شدند که به پرسش نامه های قلدری سایبری لوپز (١٩٩٧)، نشـخوار خشـم سوخودولسـکی و همکـاران (٢٠٠١)، تنظیم هیجان گروس و همکاران (٢٠٠٣) و نظارت والدین اسمال و همکاران (١٩٩٣) پاسـخ دادنـد.
Zsila&et al بنابراین با توجه به شواهد پژوهشی فوق میتوان گفت ، دلایلی وجود دارد که انتظـار داشـته باشیم نظارت والدین و راهبردهای تنظیم هیجان و نشخوار خشم هر یک به صورت جداگانه در پیش بینی قلدری سایبری نقش داشته باشد (شکل ١).
برای پر کردن این شکاف ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به ایـن سـؤال اسـت کـه آیـا نظارت والدین و راهبردهای تنظیم هیجان با میانجیگری نشخوار خشم به صـورت مسـتقیم و غیرمستقیم بر قلدری سایبری تأثیر دارد؟ )به تصویرصفحه رجوع شود) شکل ١.
شاخص های برازش مدل ساختاری سازه , مقدار R Square , Q2 نشخوار خشم , 0/188, 0/12 قلدری سایبری , 0/429, 0/18 همچنین مقادیر f٢ در جدول شماره ٥، نشان دهندة اندازه اثر مناسب برای سازه های نظـارت والدین ، تنظیم هیجان و نشخوار خشم است .
فرضیۀ پنجم پژوهش این بود که تنظیم هیجان بر قلدری سایبری با میانجیگری نشخوار خشـم اثر غیرمسـتقیم دارد.