Abstract:
بشر همواره در پی ابداع روشهایی برای زیباسازی و خوب جلوه دادن بدن خود است و با ایجاد تغییر در بدن خود به دنبال ارضای نیاز فطری و روحی و اجتماعی به زیبایی است که در عصر کنونی در حکم یکی از مصادیق دخل و تصرف در بدن جهت زیباسازی بدان توجه میشود. انسانها با دستکاری ویژگیهای ظاهری و مرئی بدن و فاصلهگیری از مفهوم بدن طبیعی، مبادرت به ساخت بدن اجتماعی مینمایند. تحقیق حاضر در پی مطالعه جامعهشناختی عوامل مؤثر بر گرایش به جراحی زیبایی در بین زنان شهر اهواز صورت گرفته است. چهارچوب نظری تحقیق از نظریات گافمن، ترنر، گیدنز، فدرستون، بودریار، داگلاس، وبلن و بوردیو و رویکرد فمینیست استفاده شده است. پژوهش حاضر با روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه که جامعه آماری شامل زنان 18 تا 60 سال ساکن شهر اهواز میباشد و از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شده است. حجم نمونه پس از محاسبه با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر میباشد. دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و برای پردازش اطلاعات، از نرمافزار آماری SPSS و لیزرل و جهت تبیین متغیر وابسته با متغیرهای مستقل از آزمون های پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده کردیم. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای تصور از بدن %87، پذیرش اجتماعی بدن %70، میزان دینداری %71، فشارهای اجتماعی %81، اعتماد بهنفس %89، مصرف رسانهای – فرهنگی %65 و پایگاه اجتماعی – اقتصادی %73 و سن رابطهی معناداری با جراحی زیبایی دارند ولی بین تأهل، تحصیلات و درآمد تفاوت معناداری مشاهده گردید. همچنین نتایج حاصل از فرضیههای پژوهش و مدل ساختاری نشان داد که، متغیرهای مستقل پژوهش (60%) درصد از واریانس متغیر وابسته (جراحی زیبایی) را تبیین کردهاند.
Man always seeks to invent ways to beautify and make his body look good, and by making changes in his body, he seeks to satisfy the natural, spiritual, and social need for beauty, which in the current era is one of the examples of encroachment. In the body, it is considered for beautification. Humans attempt to build a social body by manipulating the physical and visible features of the body and distancing themselves from the concept of the natural bod. The present research was carried out following a sociological study on the tendency to cosmetic surgery among women in Ahvaz city. The theoretical framework of the research is based on the theories of Goffman, Turner, Giddens, Featherstone, Baudrillard, Douglas, Veblen and Bourdieu and the feminist approach. The present research was conducted using a survey method and using a questionnaire tool, the statistical population of which includes women aged 18 to 60 living in the city of Ahvaz, and a stratified sampling method was used. The sample size after calculation using Cochran's formula is 384 people. The data were analyzed in two sections of descriptive and inferential statistics, and SPSS and Lisrel statistical software were used to process the information, and for the sociological study of the factors affecting cosmetic surgery, Pearson's test was used to measure the research hypotheses. Finally, we used multiple regression to explain the dependent variable with independent variables. The research results showed that the variables of body perception 87%, social acceptance of the body 70%, level of religiosity 71%, social pressures 81%, self-confidence 89%, media-cultural consumption 65% and socio-economic base 73% and age have a significant relationship with cosmetic surgery, but a significant difference was observed between marriage, education and income. Also, the results of the research hypotheses and the structural model showed that the independent variables of the research (60%) explained the percentage of the variance of the dependent variable (cosmetic surgery).
Machine summary:
جدول (٥) ضريب آلفاي کرونباخ متغيرهاي تحقيق , تعداد , پايايي , تحليل عاملي( روايي سازه ) , مقدا ويان متغير/ مؤلفه , گويه ها , آلفاي کرونباخ , KMO, آزمون بارتلت , درجه آزادي , سطح معناداري , ررس تبيين يافته جراحي زيبايي , 9, %78, 0/882, 1236/20, 36, 0/000, 45/94 تصور از بدن , 13, %87, 0/904, 1887/41, 78, 0/000, 42/52 پذيرش اجتماعي بدن , 12, %70, 0/772, 752/71, 66, 0/000, 26/50 ميزان دينداري , 9, %71, 0/871, 2196/22, 36, 0/000, 53/37 فشارهاي اجتماعي , 9, %81, 0/793, 831/53, 36, 0/000, 38/29 اعتماد به نفس , 13, %89, 0/936, 2964/03, 78, 0/000, 54/40 مصرف رسانه اي – فرهنگي , 14, %65, 0/884, 2441/92, 91, 0/000, 37/88 در مطالعه حاضر از ٩ گويه براي سنجش مفهوم جراحي زيبايي استفاده شده که مقدار آلفاي آن برابر ٠/٧٨ بدست آمده است که تحت تحليل عاملي قرار گرفته است .
جدول (١١) نتايج آماره هاي توصيفي متغيرهاي مستقل و وابسته تحقيق شاخص متغير , ميانگين , واريانس , انحراف معيار , کجي , کشيدگي , کمترين , بيسترين جراحي زيبايي , 24/38, 7/623, 58 / 117, 0/060, 0/675, 9, 44 تصور از بدن , 32/54, 111/121, 10 / 541, 0/505, 0/028, 13, 65 پذيرش اجتماعي بدن , 42/54, 43/ 434, 6 / 590, 0/429, 2/097, 12, 59 ميزان دينداري , 22/94, 52/ 409, 7 / 239, 0/694, 0/694, 9, 45 فشارهاي اجتماعي , 20/43, 32/ 836, 5 / 730, 0/414, 0/707, 9, 41 اعتماد به نفس , 40/62, 133/ 896, 11 /57 1, 0/019, 0/469, 15, 65 مصرف رسانه اي - فرهنگي , 24/24, 42/ 171, 6 / 494, 1/732, 2/171, 14, 65 پايگاه اجتماعي اقتصادي , 8/67, 3/110, 1 / 763, -0/080, -0/421, 5, 13 يافته هاي استنباطي براي يافته هاي استنباطي تحقيق از ضريب همبستگي پيرسون استفاده کرديم اين ضريب ارتباط متغيرها با يک ديگر را بيان ميکند و نتايج نشان داد اگر سطح معنيداري اين آزمون کمتر از معيار (٠/٥) باشد نشان از وجود رابطه معنادار ميان دو متغير دارد.