Abstract:
در منظومه فکری ناصرخسرو، تناظر، که بهمعنی نظیرهسازی و برقراری ارتباط میان اجزاء، مراتب و ساحتهای جهان، انسان و کیش اسماعیلی است، جایگاه ویژهای دارد. از نگاه او، میان مراتب هستی، ساحتهای وجودی انسان و ابعاد کیش اسماعیلی از جهتهای متعدد شباهتها و ارتباطهای دقیق و ظریفی وجود دارد. این پژوهش، به روش توصیفیـتحلیلی، در پی پاسخ به این پرسشها است که مهمترین حوزههای تناظر در آثار ناصرخسرو چیست، زمینهها و سرچشمههای تناظر در آثار او کدام است، و هدف او از طرح و بسط رویکرد تناظرگرایانه چیست. نتایج تحقیق نشان میدهد که تناظر عالم صغیر و عالم کبیر، تناظر عالم روحانی و عالم جسمانی، و تناظر مراتب دعوت اسماعیلی با اجزای هستی، مهمترین حوزههای تناظر در آثار ناصرخسرو بهشمار میآید. ریشه و سرچشمه توجه ویژه به تناظر در اندیشه او به اساطیر و آرای حکمی و فلسفی ملل مختلف و آثار داعیان بزرگ اسماعیلی برمیگردد. حوزههای یادشده با هم مرتبط است و مهمترین هدف ناصرخسرو از طرح گسترده این رویکرد، شناخت هستی، تبیین جایگاه انسان در مراتب جهان، و اثبات حقانیت تعالیم اسماعیلی است.
Abstract
In Naser Khosro’s thought network, correspondence, which is constructing similitude and connection among constituents, stages and domains of the world, human and Ismailism, has a special position. In his view, there are close and delicate relationship and correlation among stages of existence and existential spheres of human being with different dimensions of Ismaili doctorin. This descriptive and analytical study endeavors to find answers to the important questions of: What are the areas of correspondence in Naser Khosro’s works? What are the backgrounds and origins of correspondence in his works? And what are his objectives of his design and development of this approach of creating correspondence in his works? This study shows that corresponding between the major and the minor world, the spiritual and the physical world, correspondence between the stages of invitation to Ismailism with the existential constituents also, the interpretation of religious terminology and expressions are the most important territories of correspondence in Naser Khosro’s writings. Also, the special focus on correspondence in his thought system stems and arises from the mythology and philosophical thinking of different nations as well as the grand Ismaili ministers. The aforementioned domains are interrelated and Naser Khosro’s main objectives of his widely propounding this approach are understanding the existence, explaining the human place in the world’s stages and to substantiating the truth of Ismailism teachings.