Abstract:
نقاشی پرتره از قدیمیترین انواع هنر است که شاید بتوان آغاز آن را از نخستین نگارههای غارنشینی برشمرد. در طول سالیان بسیار، سبکهای مختلفی در این نوع هنر خود را معرفی کردهاند. از اوایل قرن ۱۵ میلادی، تغییرات بسیار بزرگی در تمام زمینههای فرهنگی به خصوص در هنر غرب به وجود آمد. انسان در نقاشی غرب با بینش جدیدی که در این دوره تاریخی به عنوان انسانگرایی مطرح شده بود، تجسمی دوباره پیدا کرد. پرترهنگاری نیز بخشی از هنرهای تجسمی محسوب میشد که روایتگر و نشاندهنده چهره انسانها در طول سالها تحول فرهنگ بشری بود. پرترهنگاری یکی از انواع نقاشی است که هدف آن تجسم بصری موضوع است و در قدیم بسیار شبیه به عکسهای خانوادگی امروزی بوده؛ به نوعی تاریخ عمومی زندگی فردی را نه تنها به کسی که آن تاریخ را میداند، بلکه به بسیاری از افراد دیگر نمایش میدهد. پرترهنگاری تا به امروز بعضی از ویژگیهای اساسی خود را حفظ کرده و بسیاری از کارکردهایش نیز دچار تغییر شده است. با این وجود، تا اواخر قرن بیستم، پرترهنگاری اصولا یک پدیده غربی و بازتابدهنده ویژگیهای شخصی بود؛ به طوری که در بسیاری از دیگر فرهنگها این یک خصوصیت نامتعارف بوده است. با جهانی شدن فرهنگ غربی، پرترهنگاری دیگر محدود به دنیای غرب نمیشود و با گسترش جغرافیایی این فرهنگ ،پرترهنگاری نیز دچار تغییرات در زمینههای متفاوت شده است؛ به گونهای که امروزه پرترهها در رسانههای گوناگونی ایجاد میشوند و اهداف متفاوتی دارند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانهای و مشاهده آثار به سرانجام رسیده است. سوالات پژوهش عبارتند از پرتره چیست؟ کارکردهای پرتره چیست؟ قدرت و جایگاه پرتره چگونه است؟ که در این پژوهش به این موارد پرداخته میشود.
One of the oldest forms of art is portrait painting, which can be regarded as the beginning of the first cave paintings. Many different styles have been introduced into this type of art over the years. From the beginning of the 15th century, there were great changes in all cultural fields, especially in Western art, man was re-incarnated in Western painting with a new vision that was proposed as humanism in this historical period, portrait painting is also a part of It was considered visual arts that narrated and showed the face of people during the years of evolution of human culture. Portrait painting is one of the types of painting whose purpose is the visual representation of the subject, portrait painting in ancient times was very similar to today’s family photos and in a way, the general history of an individual’s life not only to the one who knows that history, but to many others. Displays other people. Until today, portraiture has kept some of its basic features and many of its functions have changed, however, until the end of the 20th century, portraiture was a Western phenomenon and reflected personal characteristics, so that in many other cultures This has been an unusual feature. With the globalization of Western culture, portraiture is no longer limited to the Western world, and with the geographical expansion of this culture, portraiture has changed different fields; In such a way that today portraits are created in various media and have different purposes. The descriptive-analytical method was used to complete this research, which is based on library studies and observations of the works. What is the definition of a portrait? This is the research question. What are the functions of the portrait? What are the power and position of the portrait? Which are discussed in this research.
Machine summary:
در اين پژوهش ، با تمرکز بر پرتره نگاري در نقاشي معاصر ايران و تحليل آن با توجه به ديدگاه شيرر وست ، به بررسي نقش و تأثير اين شاخه از هنر در انتقال هويت ، قدرت و تضادهاي فرهنگي در جامعۀ ايران معاصر مي پردازيم .
در اين پژوهش ، پرتره نگاري در نقاشي معاصر ايران مورد تحليل قرار خواهد گرفت و با تأکيد بر ديدگاه شيرر وست ، به بررسي نحوه استفاده از اين فرم هنري در انعکاس هويت ، قدرت و تضادهاي فرهنگي در جامعۀ ايران معاصر خواهيم پرداخت .
به طور خاص ، اين پژوهش بر اساس روش شناسي تحليل هنري و مطالعه تاريخي با استفاده از منابع کتابخانه اي ، مقالات علمي و نظريه شيرر وست ، به تحليل و تفسير آثار پرتره نگاري معاصر ايران خواهد پرداخت .
از جمله مسائلي که در اين پژوهش قابل بررسي است ، مي توان به نحوه استفاده از تکنيک ها، سبک ها و الهام بخش هاي پرتره نگاري در نقاشي معاصر ايران اشاره کرد.
درادامه ، با استفاده از روش هاي تحقيق متنوع از جمله تحليل تصويري ، مطالعه تاريخي و بررسي منابع مرتبط ، اين پژوهش مي تواند به نتايج جديدي دربارة پرتره نگاري در هنر معاصر ايران با تأکيد بر ديدگاه شيرر وست برسد.
با توجه به اينکه شيرر وست ، با آثار خود به طور فراگير به مسائل جنسيت ، هويت و قدرت پرداخته است ، ديدگاه و آثار او را ميتوان به عنوان يکي از نمونه هاي کاربردي براي بررسي پرتره نگاري در هنر معاصر ايران مورد بررسي قرار داد (کشميرشکن ، ١٣٩٩: ٢٠).