Abstract:
در این مقاله کوشش شده است، خلاصه عملکرد روسها در ایران، مبنای تحلیل اندیشههای آنان قرار گیرد، به عبارت دقیقتر، مبانی فکری روسها، در حوزههای اخلاق فردی و رعایت حقوق انسانی، حکومت و سیاست خارجی، طبق تجلیات رفتاری آنان تبیین شده است؛ بررسیهای اجمالی، اثبات کننده این است که چارچوب نظری آنان، بر آنچه ما امروز «ضد ارزشها» مینامیم، استوار بوده است؛ بدین ترتیب بر اساس شواهد گردآوری شده در این مقاله، حفظ کرامت انسانی، جایگاهی در تفکرات آنان ندارد، و رذایل اخلاقی در رفتارهای آنان موج می زند و ضد ارزش تلقی نمیشود، از جمله دروغ گویی، توسل به زور، نیرنگ و دیگر رذیلت های اخلاقی، از سوی دیگر، قانون گریزی و قانون ستیزی در روابط خارجی، شالوده فکری آنان را تشکیل میدهد؛ لذا رسیدن به اهداف از پیش، تعیین یا طراحی شده، بر رعایت قانون مقدم شناخته میشود و خود محوری بر قانون محوری ارجحیت دارد، از این رو، نتوانستهاند، کارنامه درخشانی از خود به یادگار بگذارند و از قدرت خویش، در ظلم به دیگران استفاده کردهاند چون پیروزی خود را در شکست دیگران تلقی نمودهاند در حالی که اگر تدبیر صحیح داشتند، پیروزی خود را همگام با پیروزی دیگران میدانستند و به جای آشوب آفرینی، طرح صلح و صفا را برای جهانیان و ایرانیان ومشخصا شهر تبریز با توجه به قدرتی که داشتند، اجرا میکردند. این مقاله به روش تبیینی انجام شده است و روش گردآوری داده ها نیز کتابخانه ای است
In this article, an attempt is made to summarize the actions of the Russians in Iran, to be the basis for the analysis of their ideas, in other words, the intellectual foundations of the Russians, in the areas of individual ethics and respect for human rights, government and foreign policy, according to behavioral manifestations. They have been explained; overviews show that their theoretical framework was based on what we call "anti-values" today; Thus, the preservation of human dignity has no place in their thinking, and moral vices are rippling through their behavior and are not considered anti-value (lying, resorting to force, deception, etc.), on the other hand, lawlessness and Violation of the law in foreign relations is their intellectual basis; therefore, achieving pre-determined or planned goals is considered prior to the observance of the law, and self-centeredness takes precedence over the central law, therefore, they have not been able to They should shine a light on themselves and use their power in oppressing others because they considered their victory in the defeat of others, while if they had the right plan, they would have considered their victory in line with the victory of others and instead of creating chaos. , Implemented the plan of peace and tranquility for the world and Iranians and specifically the city of Tabriz according to their power.