Abstract:
درک واکنشهای رفتاری بازدیدکنندگان برای مدیران بازاریابی در صنعت گردشگری بسیار بااهمیت است. مقالة حاضر تاثیر عوامل بازاریابی داستانسرایی و درگیری و مشغولیت سفر را بر تمایل و قصد رفتاری گردشگر در انتخاب یک مقصد گردشگری (خراسان رضوی) بررسی کرده است. برای پاسخ به این سوال، از روش پژوهش پدیدارشناسی و با رویکرد کیفی استفاده شده است. روش نمونهگیری از نوع گلوله برفی و هدفمند بوده و در مجموع با انجام 12 مصاحبه با اساتید و متخصصان حوزههای مدیریت بازاریابی، بازاریابی توریسم و فرهنگ و ادبیات خراسان رضوی، مرحلة اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل مصاحبهها، از روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج و یافتههای پژوهش نشان میدهد داستانهای مذهبی، حماسی، افسانهای و تاریخی نقش اساسی در شکلدهی باورها، نگرشها و قصد رفتاری گردشگر در بازدید از خراسان رضوی دارند. نهایتا نتایج حاصله از پژوهش با مطالعات گذشته مورد مقایسه قرار گرفته و الگوی پیشنهادی ارائه شده است.
Understanding the behavioral reactions of visitors is crucial for marketing managers in the Tourism Industry. The present article is the effect of story-telling Marketing factors and Travel Involvement on the Tourist Behavioral Intentions in choosing a Tourist destination Khorasan Razavi. To answer this question, the method of Phenomenological research with a qualitative approach has been used. The method of snowball sampling and purposeful sampling was obtained, and by conducting a total of 12 interviews with professors and experts in the field of marketing management, tourism marketing, and the culture and literature of Khorasan Razavi, the theoretical saturation stage was achieved. Also, the methods of open, axial, and selective coding were used. The results and findings of the study show that religious, epic, mythical, and historical stories play a key role in shaping the beliefs, attitudes, and behavioral intentions of tourists visiting Khorasan Razavi. Finally, the research results are compared with previous studies, and a proposed model is presented.