Abstract:
معنویت گرایی و تقرب الهی که با کامل شدن انسان و رسیدن او به کمال مطلق حاصل میشودء مبتنی بر تعالیم الهی بوده و از معنویت منهای توحید به دور | ست و از طریق اعتقاد به توحید و عالم غیب روح و باطن انسان معنوی شکل میگیرد. این معنویت از طرق مختلف میتواند کسب شود و تاثیر فوق العادهای در ابعاد مختلف حیات فردی و اجتماعی بشر، در دو بعد مادی و معنوی خواهد گذا شت. از جمله اموری که میتواند در معنویت گرایی مطلوب از سان به صورت فردی تاثیرگذار باشد بصیرت» آرامش» نشاط و امید است. با اعتقاد به خدا زمینه انجام عمل و رسیدن به کمال در افراد شکوفا میشود و از آن جائی که انسان موجودی اجتماعی است» معنویت او علاوه بر تاثیرگذاری در اجتماع میتوانند از طریق اجتماع نیز به معنویت مطلوب نزدیک گردند. از شاخ صههای اجتماعی موثر در معنویت مطلوب میتوان به ولایت محوری، ایثار، محبت به مردم و احترام به آنها، ظلم ستیزی، انس با قرآن» دعا و نیایش | شاره نمود. اما مهمترین امر ارز شمند در این امور، خلوص نیت است، اخلاص, معیار ارزش عبادت» مقامی از مقامات مقربان الهی و هدف دین است؛ هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش گشته که به و سیله آن به مقامات بزرگی میرسد. نقش و تااثیر و کارکرد اخلاص، محدود به هیچ حدی نیست و همه ی شئون زندگی فرد و جامعه را در بر میگیرد.
Machine summary:
· معنویت گرایی مطلوب از منظر قرآن و روایات مریم مرواریدی 1 · چکیده: معنویت گرایی و تقرب الهی که با کامل شدن انسان و رسیدن او به کمال مطلق حاصل می شود، مبتنی بر تعالیم الهی بوده و از معنویت منهای توحید به دور است و از طریق اعتقاد به توحید و عالم غیب روح و باطن انسان معنوی شکل می گیرد.
با اعتقاد به خدا زمینه انجام عمل و رسیدن به کمال در افراد شکوفا می شود و از آن جائی که انسان موجودی اجتماعی است، معنویت او علاوه بر تأثیرگذاری در اجتماع می توانند از طریق اجتماع نیز به معنویت مطلوب نزدیک گردند.
ازاینرو، در نوشتار پیشروی برآن شدیم تا شاخصه های معنویت گرایی مطلوب از منظر آیات و روایات را مورد تحلیل و تعلیل قرار دهیم؛ چنان که وجود معنویت در حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی عامل آثار فراوانی در متن زندگی اسلامی است.
انسان به معنویت از آغاز تا فرجام زندگیاش نیاز ذاتی دارد و هرگاه از چنین نیاز وجودی غفلت کرده دچار خسارتهای فراوانی شده و آنگاه که به این نیاز درونی و فطری توجه داشت، دارای آرامش، آسایش و صاحب پیشرفت در ساحتهای گوناگون زندگی شده است.
انسان به معنویت از آغاز تا فرجام زندگیاش نیاز ذاتی دارد و هرگاه از چنین نیاز وجودی غفلت کرده دچار خسارتهای فراوانی شده و آنگاه که به این نیاز درونی و فطری توجه داشت، دارای آرامش، آسایش و صاحب پیشرفت در ساحتهای گوناگون زندگی شده است.
بنابراین برای رسیدن به قرب الهی عواملی است که باید فراهم شود و از این طریق به معنویت خاصی که مد نظر است دست پیدا کرد.