Abstract:
نماز یکی از مناسک دین است که آداب مخصوصی من جمله پوشش زنان دارد این امر در تمامی مذاهب اسلامی مورد تایید است بحث پوشش و حدود آن در فقه جایگاه مستقلی نداشته و فقط در دو مورد مطرح شده است. در نماز که یکی از مقدمات و شرایط نماز است، پژوهش حاضر با هدف بررسی ادله فقه مذاهب خمسه در حد پوشش زنان در نماز و با استفاده از روش اسنادی و کتابخانهای انجام شده است نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که تمام فقهای اهل سنت اصل وجوب پوشش بدن زن را واجب شمرده و بر آن ادعای اجماع نموده اند و در مذهب جعفری زن باید در هنگام نماز تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشاند ولی پوشاندن صورت به مقداری که در وضو شسته میشود و دستها تا موج لازم نیست اما برای اینکه یقین کند مقدار واجب را پوشانده باید مقداری از صورت و قدری پایین تر از مچ دست و پا را هم بپوشاند
Machine summary:
به نظر برخي فقها، بين استثنا دانستن صورت و دستها از حکم وجوب ستر با جواز نگاه کردن به آنها ملازمه اي وجود ندارد نجفي ، ج ٢٩ ص ٧٥-٨١ ،خويي المباني في شـــرح العروة الوثقي: النکاح ، ١٤٢٦ق ، ج ٣٢، ص ٤٠-٥١) حدود پوشش زن در نماز از ديد مذاهب اهل سنت تمام فقهاي اهل ســنت اصــل وجوب پوشــش بدن زن را واجب شــمرده و بر آن ادعاي اجماع نموده اند (زحيلي ، الفقه الاســـلامي و ادلته ١٤١٨ق : ج ١، ص ٧٣٩ ،حراني ، ١٤١٣ق ص ٢٥٩ تا آن جا که حنبليها حتي در حالت خلوت و نبودن نامحرم هم پوشش زن را لازم ميدانند ،حراني ، ١٤١٣ق : ج ٢، ص ٢٥٩؛ ابن قدامه ، ١٤٠٥ق : ج ١، ص ١٥) زيرا برخي از ادله پوشش زنان عام است و همه حالتها را شامل ميشود مانند روايت بهز بن حکيم که نقل شـــد روايت ديگر از ابن عمر :آمده ياکم و التعري فان معکم من لا يفارقکم ) (ترمذي ، ١٤٠٣ق : ج ٤، ص ١٩٩ از عريان شدن بپرهيزيد چرا که خداوند هميشه همراهتان است علماي مذاهب چهارگانه اهل ســنت پوشــش چهره را لازم نميدانند حتي محمد بن عبدالوهاب ، مؤســس مذهب وهابيت با همه سخت گيريها و خشونت پيروانش در شرايط فعلي عربستان و به خصوص بهانه هاي جديدي که اخيرا نسبت به بدحجابي زنان زاير ايراني مطرح کرده اند تصريح ميکند پوشش چهره زن لازم نيست : «و الحرة کلها عورة الا وجهها (عبد الوهاب بي تا ج ١، ص ١٥).