Abstract:
هدف: تعیین میزان رعایت اصول نگارش علمی در پایاننامههای مقطع کارشناسی ارشد دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی بین سالهای 1393 تا 1399 بر اساس معیارهای مطلوب پژوهش بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش توصیفی - ارزیابی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش، 765 عنوان پایاننامه بود. با استفاده از روش تصادفی طبقهای و بهکارگیری جدول مورگان، 256 نمونه انتخاب شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، چکلیست ارزیابی پایاننامهها بود که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 76/0 مشخص شد. روایی ابزار پژوهش، توسط 5 نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی تأیید شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس نسخهی 26، استفاده گردید.
یافتهها: بر اساس یافتهها، تعداد پایاننامههای دانشجویان زن بیشتر از پایاننامههای دانشجویان مرد بود. بیشترین تعداد پایاننامهها در سال 1396 انجام شده بود. در بین سایر گروههای دانشکده، گروه اقتصاد و در بین گرایشها، روانشناسی عمومی بیشترین تعداد پایاننامهها را داشتند. میزان رعایت معیارهای محتوایی پایاننامهها بهترتیب در رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی، راهنمایی و مشاوره، مدیریت آموزشی- کارآفرینی، روانشناسی، حسابداری، اقتصاد، جامعهشناسی و علوم سیاسی بود. میزان رعایت معیارهای ساختاری به ترتیب در گروههای راهنمایی و مشاوره، روانشناسی، علم اطلاعات ودانششناسی، مدیریت آموزشی -کارآفرینی، حسابداری، اقتصاد، جامعهشناسی و علوم سیاسی بود. از نظر محتوای پایاننامهها، میزان رعایت معیارهای پژوهش بهترتیب بخش مقدماتی و دادههای پژوهش، شرکتکنندگان و بعد، ملاحظات اخلاقی بود. از نظر ساختاری نیز، معیارها بهترتیب در بخش شکل ارائه، منابع و استناددهی و نگارش رعایت شده بود.
نتیجهگیری: بین گروههای آموزشی، از نظر معیارهای ساختاری و محتوایی پژوهش، تفاوت معنیداری وجود داشت. محتوای پایاننامهها نسبت به ساختار آنها ضیعفتر ارزیابی شد. معیارهای اصول نگارش علمی پژوهش بالاتر از حد متوسط رعایت شده بودند.
Objective: The study aimed to assess adherence to scientific writing principles in Social Sciences dissertations at Razi University between 2013 and 2019 based on desirable research criteria. Methods: This study is applied and utilized a descriptive-evaluative approach, examining 765 dissertations titles. A checklist was employed as the research measurement tool, validated for reliability and validity. Results: Findings indicated Economics and general psychology departments had the most dissertations. Adherence to content criteria was prominent in knowledge and information science, guidance and counseling, educational management-entrepreneurship, psychology, accounting, economics, sociology, and political science. Likewise, adherence to structural criteria was highest in guidance and counseling, psychology, knowledge and information science, educational management-entrepreneurship, accounting, economics, sociology, and political science. Dissertations' content primarily adhered to desirable criteria in the introductory section, research data, participants, and ethical considerations. Similarly, in the structure of dissertations, criteria were observed in presentation format, references-citation, and writing style. Conclusion: The results indicated significant differences in research criteria among faculty groups, with thesis content being weaker than structure. However, overall, the dissertations demonstrated higher adherence to scientific writing principles than the average level.