Abstract:
هدف از این پژوهش، واکاوی ابعاد و مؤلفههای آموزش عملگرا (پراگماتیسم) در درس علوم تجربی مقطع ابتدایی بهمنظور ارائه مدل مناسب بود. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی و معلمان ابتدایی بود که در موضوع تحقیق تخصص نسبی داشتند. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش هدفمند بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد و 18 مصاحبه با 18 نفر از صاحبنظران انجام گرفت. ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. نتایج نشان داد که معلمان (وظایف معلمان، آموزش معلمان و ویژگیهای رفتاری معلمان)، برنامه درسی، روش تدریس (انواع روش تدریس، اهداف روش تدریس و ماهیت روش تدریس) و مدرسه از جمله ابعاد و مؤلفههای آموزش عملگرا در درس علوم تجربی مقطع ابتدایی هستند که با بهکارگیری آنها میتوان مباحث درس علوم تجربی را بهصورت آموزش عملگرایانه به دانشآموزان منتقل کرد.
The purpose of this study was to analyze the dimensions and components of pragmatic education in elementary science courses in order to provide a suitable model. The research method is qualitative and with thematic analysis approach. The statistical population included experts and elementary teachers who had relative expertise in the research topic. Sampling was done in a sufficient number and with a purposeful method based on reaching theoretical saturation, and 18 interviews were conducted with 18 experts. The research tools included systematic library study and structured exploratory interviews. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the legal and scientific validity of the sample, expert opinion and agreement between the correctors. The results showed that teachers (teachers' duties, teacher training and teachers' behavioral characteristics), curriculum, teaching methods (types of teaching methods, objectives of teaching methods and the nature of teaching methods) and school are among the dimensions and components of pragmatic education in elementary science courses, which can be used to convey the topics of sciences to students in the form of pragmatic education.