Abstract:
عوامل و متغیرهای مهمی در شکلگیری این رابطه پرمعنا در جهت دستیابی به هویتمند بودن ساختار معماری است. هدف
از انجام این پژوهش طراحی مدرسه در شهر دزفول با رویکرد حس تعلق به مکان میباشد. این پژوهش از نظر هدف جزو
پژوهشهای کاربردی میباشد و هدف آن توسعه دانش در رابطه با ایجاد و افزایش حس تعلق خاطر مکانی کودکان به
محیط مدرسه میباشد. از منظر هدف پژوهش» جزء پژوهشهای توصیفی میباشد و برای جمع آوری اطلاعات از روش
مطالعات میدانی و پیمایشی» پرسشنامه و مطالعات کتابخانهای استفاده میشود. جامعه آماری شامل کودکان ۷ تا ۱۲ سال
شهر دزفول میباشند. از روش مورگان در جهت انتخاب نمونه آماری استفاده و پرسشنامهها به روش تصادفی بین اعضای
جامعه آماری تقسیم خواهند شد. روایی و پایایی این پرسشنامه بر روی ۳۵۰ نفر از دانش آموزان دختر و پسر شهر دزفول
پرداختند. نتایج حاصل از تحلیل دادههای پرسشنامه» فرضیات پژوهش را اثبات نمودند و از تحلیلها به عنوان راهکار
طراحی» جهت رسیدن به نتیحه مطلوب و کارآمد استفاده شدند.
Machine summary:
طراحی مدرسه در شهر دزفول با رویکرد حس تعلق به مکان , , , , عبدالکریم بدیعی نیا 1 , , تاریخ دریافت: 12/07/1402 تاریخ پذیرش: 22/07/1402, , , کد مقاله: 11831, چکـیده عوامل و متغیرهای مهمی در شکل گیری این رابطه پرمعنا در جهت دستیابی به هویتمند بودن ساختار معماری است.
05240 (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار4- عوامل ایجاد حس تعلق خاطر به مدرسه در میان پسران جدول زیر بیانگر انگیزه تحصیل در کودکان با علاقه به محیط مدرسه است که بررسی ها نشان می دهد 46.
17095 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار6- عوامل موثر کالبدی در شکل گیری حس تعلق خاطر در جدول زیر به بررسی عوامل موثر بر جذابیت مداری از دیدگاه دانش آموزان پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که تنوع رنگ در مدارس برای دانش آموزان دختر و طراحی داخلی کلاس ها برای دانش آموزان پسر سبب گردیده که کودکان به مدارس خود جذب شوند.
01463 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار7- عوامل موثر بر جذابیت مدارس از دیدگاه دانش آموزان اولویت های بعدی دختران به ترتیب طراحی داخلی کلاس ها، نمای بیرونی مدرسه، شکل هندسی مبلمان، استفاده از تصاویری کارتونی در مدرسه، جنس دیوارها,کف, مبلمان,نور در مدرسه بود که محیط مدرسه برایشان جذاب باشد.
07284 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار8- تاثیر فضای باز و نور طبیعی در ایجاد حس تعلق خاطر به مدرسه با توجه به فرضیه پژوهش تاثیر طراحي مدرسه در شهر دزفول در ایجاد حس تعلق خاطر به مكان در دانش آموزان سنجیده شد و از نظر آن ها فضای باز تاثیر بیشتری در شکل گیری این حس دارد.