Abstract:
مقدمه: در نظر گرفتن تفاوت های فردی دانش آموزان در آموزش و برخورد متناسب با ویژگی های خاص آنان از وظایف مهم معلمان است. هدف اصلی این مقاله ارزشیابی طرح شهاب در برنامه درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای اهداف، محتوا و روش ها است.روش پژوهش: روش انجام پژوهش کیفی است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی عوامل و مؤلفه ها بر مبنای اهداف و، محتوا و روش ها استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه آموزش بودند که بعد از انجام مصاحبه 15 اشباع نظری صورت گرفت و تمام مصاحبه ها بین 60 تا 85 دقیقه به طول انجامید. در ضمن مصاحبه های نیمه ساختار یافته با ین معلمان و کارشناسان و مدرسان مجری طرح شهاب در سال 1399 به صورت تحلیل تم( در 7 مرحله) انجام شده است. یافته ها: نتایج نشان داد که در مرحله اول بازخوانی مصاحبه ها در گام اول تحلیل تم 74 کد مفهومی استخراج شد و در گام دوم کد های مفهومی تبدیل به 8 مفهوم فرعی شدند و در نهایت در دو وضعیت مطلوب و موانع و مشکلات ارائه گردید.نتیجه گیری: بر اساس نظر مصاحبه شوندگان 6 تم استخراج شده از متن مصاحبه ها شامل: استعداد یابی، طرح کلی شهاب، هدف، محتوا، روش و معلمان به دست آمد.
Introduction: Considering the individual differences of students in education and treating them according to their special characteristics is one of the important duties of teachers. The main purpose of this article is to evaluate the Shahab project in the curriculum of the second year of elementary school based on the objectives, content and methods.Research Method: The research method is qualitative. To conduct this research, in addition to document study, thematic analysis technique with MAXQDA12 software was used to identify factors and components based on goals, content and methods. The statistical population in this research were all experts in the field of education, after conducting 15 interviews, theoretical saturation was done and all interviews lasted between 60 and 85 minutes. In addition, semi-structured interviews with these teachers and experts and instructors of Shahab Project in 2019 were conducted in the form of theme analysis (in 7 stages).Results: The results showed that in the first step of re-reading the interviews, 74 conceptual codes were extracted in the first step of theme analysis, and in the second step, the conceptual codes were converted into 8 sub-concepts and finally presented in two favorable situations and obstacles and problems.Conclusion: According to the opinion of the interviewees, 6 themes were extracted from the text of the interviews, including: Talent search, general plan of Shahab, goal, content, method and teachers.