Abstract:
زمینه و هدف؛ سیر رویکردهای نظری در تبیین جرم درگستره تاریخی حاکی از تنوع برداشتها از مفهوم جرم میباشد. در دهه ۱۹۸۰ در پرتو اندیشه فیلسوفان فرانسوی و آلمانی جنبش پست مدرن، با خوانش جدید از مفهوم جرم در حقوق کیفری, جرم را عمدتا برساخته نظام سیاسی و فرهنگی حاکم و با انتقاد به ناکارامدی حقوق کیفری مدرنء به رد علت شناسی علمی وعقلانیء نقد عناصر قانونیء مادی و معنوی جرم، ارزیابی متفاوتی از مفهوم جرم ارائه دادند. مهمترین سوالات در این زمینهء بازخوانی مفهوم قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری در چارچوب و بر مبنای پیش فرضها و انگارههای پست مدرن چگونه تصویری از جرم ترسیم میکند؟ مهمترین پارادایمهای نظری پست مدرن در حوزه مطالعه جرایم کدامند؟ اگر جرم وجود دارد مبنای تقسیم بندی و حوزه بندی و تفکیک آنها به جنحه و جنایت و خلاف چیست؟ تعریف قانون مجازات اسلامی توضیح نمیدهد چرا انواع خاصی از رفتارها جرم تلقی میشود و بوسیله قانون قابل مجازات اعلام میشود، در حالیکه رفتارهای مشابه و حتی مساوی غیر مجرمانه تلقی میشوند و تبعا غیرقابل مجازات میباشند. مفاهیم مجرمانه در تفکر پست مدرن تا چه اندازه با موازین جرم انگاری در قانون مجازات اسلامی وجوه افتراق و اشتراک دارد؟ روش پژوهش؛ مطالب گرد آوری شده بر اساس مطالعات کتاب خانهای فیش برداری، تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام گرفته است. استفاده از رسالات و مقالات پژوهشی و کتب حقوقی در این زمینه نیز بهره فراونی گرفته شده است. بافتههای پژوهش؛ یافتههای پژوهش موید این موضوع است که حقوق کیفری پست مدرن وجوه افتراق و اشتراک زیادی با موادی از قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ دارد که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار میگیرد. برآمد حاصل از قرائت پست مدرنیستی از جرم در پرتو مولفههای قدرت. ذهنیت. گفتمان و نفی فرا روایت هاء به رغم غرابت و صعوبت. بلحاظ نقد عملکرد نهادهای نظام عدالت کیفری و مفاهیم بنیادین حقوق کیفری حائز اهمیت فراوانی برای گفتمان مفاهیم مجرمانه است؛ چرا که تمامی جهت گیریهای ما در حقوق کیفری در نوع تعریفی است که از جرم ارائه میدهیم. گستره ی حقوق کیفری شاهد قرائتهای گوناگون از مفاهیم مجرمانه است اعم از قرائت کلاسیک. مدرن و پسامدرن میباشد. تفاوت قرائت پسامدرن با سایر قرائتها در ذهنی، نسبیء متکثرء تکه پاره و بسته به زمان و مکان بودن آن است؛ در حالیکه سایر خوانشها رویکردی عینی. عقلانی, ذاتی وطبیعی دارند. بنابراین حقیقتی ذاتی در مفاهیم مجرمانه در قرائت پست مدرن وجود ندارد؛ بلکه مفهوم جرم صرفا مصنوع سیاسی, اجتماعی یا زبانی و رسانهای تلقی میشود. یافتهها نشان دادند که قانون مجازات اسلامی ایران با جرمشناسی پستمدرنیته فاصلة زیادی داردء چرا که بیشتر مواد قانون مجازات اسلامی بر فراروایت قانون و شرع مقدس استوار است. یافتهها نشان دادند که "حد", "قصاص" و "دیه", بیشترین تمایز و "تعزیرات" بیشترین همخوانی را با جرمشناسی پستمدرنیته دارد. در جرایم مستوجب حدودء قصاص و دیه چون که با صراحت در قانون شرع بر آن تاکید شده و غیر موقت و غیر قابل تغییر استء، و به سمت تمرکزگرایی. مطلق گرایی و عینیگرایی است، در نتیجه کاملا با نگرش پستمدرنیته مغایرت دارند.
Background and Purpose; The course of theoretical approaches in the explanation of crime in the historical scope
indicates the variety of perceptions of the concept of crime. In the 1980s, in the light of the thought of the French
and German philosophers of the postmodern movement, with a new reading of the concept of crime in criminal
law, crime is mainly created by the ruling political and cultural system and by criticizing the inefficiency of
modern criminal law, rejecting scientific and rational etiology. The legal, material and spiritual elements of the
crime provided a different evaluation of the concept of the crime. The most important questions in this field,
rereading the concept of crime in the framework and based on postmodern presuppositions and ideas, how does
it draw a picture of crime? What are the most important postmodern theoretical paradigms in the field of crime
study? If there is a crime, what is the basis for dividing and dividing them into misdemeanors, crimes, and
violations? The legal definition of crime does not explain why certain types of behavior are considered criminal
and declared punishable by law, while similar and even equal behaviors are considered non-criminal and
therefore unpunishable. To what extent does the concept of crime in postmodern thinking differ and have
commonalities with the standards of criminalization in the Islamic Penal Code?
research method; The collected materials are based on library studies, data collection, and information analysis.
The use of treatises and research articles and legal books in this field has also been widely used.
research findings; The findings of the research confirm that the post-modern criminal law has many similarities
and differences with the articles of the Islamic Penal Code approved in 2013, which are evaluated in this
research. The result of the postmodernist reading of crime in the light of the components of power, mentality,
discourse and the negation of meta-narratives, despite its strangeness and difficulty, in terms of criticizing the
performance of the institutions of the criminal justice system and the fundamental concepts of criminal law, is
very important for the discourse of crime; Because all our orientations in criminal law are in the type of
definition we provide of crime. The range of criminal law witnesses various readings of criminal concepts,
including classical, modern and postmodern readings. The difference between postmodern reading and other
readings is that it is subjective, relative, plural, fragmented and depending on time and place; While other
readings have an objective, rational, inherent and natural approach. Therefore, there is no inherent truth in
criminal concepts in postmodern reading; Rather, the concept of crime is considered merely a political, social or
linguistic and media artifact. The findings showed that Iran's Islamic Penal Code has a long distance with postmodern
criminology, because most of the articles of the Islamic Penal Code are based on the narration of the
holy law and Sharia. The findings showed that "hadd", "retribution" and "dieh" are the most distinguished and
"punishment" is the most consistent with post-modern criminology. In the crimes subject to limits, retribution
and ransom, because it is explicitly emphasized in the Sharia law and is non-temporary and unchangeable, and it
is towards centralism, absolutism and objectivism, as a result, with a completely inferior attitude. Modernity is
contradictory