Abstract:
زمینه و هدف: اذن خروج زن از منزل از مباحث جنجالی و بحث برانگیز است. در این پژوهش، مهمترین دغدغه و پرسشی که در پی حل آن هستیم، این است که مبانی فقهی کدام یک از فقهای مورد نظر در سبک زندگی نوین و در پرتو پویایی فقه، سازگارتر به نظر میرسد؟ مواد و روش ها: این تحقیق از نوع نظری و روش آن به صورت توصیفی-تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات نیز به صورت کتابخانه ای بوده است. یافته ها: امام خمینی قائل به این هستند که زن حق خروج از منزل بدون اذن شوهر را به طور مطلق ندارد. خویی، خروجی را که با حق استمتاع و بهره برداری جنسی مرد منافات داشته باشد مشروط به اذن شوهر میداند. طباطبایی یزدی و حکیم، درباره منع خروج زن از منزل بدون اذن زوج سخنی نگفته اند و به جای آن، مسافرت زن بدون اذن شوهر را منع کردهاند. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است. نتیجه گیری: تعابیر فقها نشان میدهد فقط خروجی که با حق استمتاع زوج منافات داشته باشد حرام است. نتیجة این پژوهش آن است که مبنا و رأی فقهی خویی با اقتضائات و نیازهای عصر حاضر بیشتر سازگار و بیانگر پویایی بیشتر فقه است.
Background and Aim: The permission of a woman to leave the house is one of the controversial topics. The most important concern and question that we are trying to solve is the jurisprudence foundations of which of the jurisprudences in question seems to be more compatible in the modern lifestyle? Materials and Methods: This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents. Findings: Imam Khomeini believes that a woman does not have the absolute right to leave the house without her husband's permission. Khoei considers the outlet that conflicts with the man's right to sexual enjoyment and exploitation to be subject to the husband's permission. Tabatabai Yazdi and Hakim did not say anything about the prohibition of women leaving the house without the husband's permission, and instead prohibited women from traveling without the husband's permission. Ethical Considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed. Conclusion: The interpretations of the jurists show that only the output that conflicts with the spouse's right to enjoyment is haram. The result of this research is that the basis and jurisprudence of Khoui is more compatible with the requirements and needs of the present age and shows more dynamic jurisprudence.