Abstract:
در دنیای امروز، مسائل اجتماعی و فرهنگی به عنوان عوامل مهمی مطرح هستند که تاثیر قابل توجهی بر رفتار
و رویدادهای مختلف انسان ها دارند. یکی از زمینه هایی که تحت تاثیر مستقیم این عوامل قرار می گیرد، خشونت
مدرسه ای است . پدیده خشونت در مدارس نه تنها اثرات منفی بر روی سلامت جسمی و روحی دانش آموزان
دارد، بلکه به شکل عمده ای به افزایش ناپسند تحصیلی و خروج زودرس از مدرسه نیز منجر می شود. تفهیم
ارتباط بین عوامل اجتماعی و فرهنگی با خشونت مدرسه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است . شناخت دقیق
این ارتباط می تواند به مدیران و اصحاب نظران در حوزه آموزش و پرورش کمک کند تا سیاست ها و برنامه های
مناسب تری برای کنترل و پیشگیری از خشونت مدرسه ای ایجاد کنند. همچنین ، این مطالعه می تواند به والدین
و جامعه نیز ارتقاء آگاهی بدهد تا با مشکل خشونت مدرسه ای بهتر برخورد کنند و به کاهش آن کمک کنند.
در این مقاله ، تلاش داریم تا ارتباط بین عوامل اجتماعی و فرهنگی با خشونت مدرسه ای را مورد بررسی قرار
دهیم . بر اساس تحقیقات و مطالعات مختلف ، این مقاله به تجزیه و تحلیل نقش عواملی همچون اقتصاد،
اجتماع ، فرهنگ و تربیت در ایجاد یا کاهش رفتارهای خشونت آمیز در محیط مدرسه می پردازد. همچنین ،
نقش تفاوت های جنسیتی ، اقلیت ها و نقاط تمایز در این رابطه نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. این
تحقیق به نتایجی می رسد که می تواند به تدابیر و سیاست های بهینه تر برای کنترل و پیشگیری از خشونت
مدرسه ای کمک کند.
Machine summary:
شناخت دقيق اين ارتباط مي تواند به مديران و اصحاب نظران در حوزه آموزش و پرورش کمک کند تا سياست ها و برنامه هاي مناسب تري براي کنترل و پيشگيري از خشونت مدرسه اي ايجاد کنند.
آنها همچنين به عنوان منابع مهمي براي توسعه و اشاعه ارزش هاي عدم خشونت ، همکاري ، مدارا و احترام ، نه تنها در بين دانش آموزان و کارکنان ، بلکه فراتر از آن ، در جامعه گسترده تر عمل مي کنند(منگ و همکاران ، ٢٠٢٣).
اين مقاله به طور خاص ، با اقتباس از درس هاي سراسر جهان ، چند حوزه کليدي را بررسي مي کند که در آن ها مي توان و بايد تغيير ايجاد کرد تا اطمينان حاصل شود که هر کودکي از حق خود براي تحصيل با هدف رشد شخصيت کودک، استعدادها و توانايي هاي ذهني و جسمي در نهايت پتانسيل خود، همانطور که طبق ماده ٢٩ کنوانسيون حقوق کودک مورد نياز است .
مطالعه سازمان ملل در مورد خشونت عليه کودکان نشان مي دهد که «کودکان داراي معلوليت به دلايل مختلفي در معرض خطر خشونت قرار دارند، از تعصبات فرهنگي عميقا ريشه دار گرفته تا خواسته هاي عاطفي ، فيزيکي ، اقتصادي و اجتماعي بالاتري که معلوليت کودک مي تواند بر خانواده او تحميل کند.
کودکان داراي معلوليت نيز ممکن است براي دسترسي به گروه هاي اجتماعي ، خشونت و آزار همسالان خود را بيشتر تحمل کنند.
A report on school-based violence in West and Central Africa, UNICEF, Plan West Africa, Save the Children Sweden West Africa, Action Aid. 5.