Abstract:
هدف از تحقیق حاضر بررسی فرآیند بروز رفتارهای پرخطر دانشآموزان ورزشکار همدانی بود. تحقیق حاضر به لحاظ روششناسی از نوع کیفی است و از میان روشهای موجود در تحقیقات کیفی از تحلیل روایت بهمنظور کشف فرایندهایی که منجر به بروز رفتارهای پرخطر در بین دانشآموزان ورزشکار همدانی میشود، استفاده شده است. این تحلیل کمک میکند تا پیشینهی زندگی این دانشآموزان شناسایی شود و در نهایت مدل فرایندی بروز رفتارهای پرخطر استخراج شود. مشارکتکنندگان این تحقیق را دانشآموزان پسر ورزشکار، دوره اول متوسطه شهر همدان که در کمیته انضباطی سازمان آموزش و پرورش شهر همدان دارای پرونده انضباطی بودند تشکیل میدادند این افراد به صورت هدفمند انتخاب شدند و داده ها بعد از اجرای 21 مصاحبه به اشباع نظری رسید. برای گردآوری اطلاعات در این تحقیق از ابزار مصاحبه نیمهساختار یافته و جهت ارزیابی روایی یافتهها از معیارهای اسکینر و همکاران (2014) استفاده شد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها از فرایند کدگذاری مبتنی بر دستورالعمل تحقیقات روایتپژوهی براون و کلارک (2006) که روایتپژوهی را به مثابه آنالیز موضوعی میدادند و برای تحلیل اطلاعات آن رویکرد تحلیل تماتیک را پیشنهاد کردهاند، استفاده شد. یافتهها نشان داد بروز رفتارهای پرخطر دانشآموزان ورزشکار تابع 50 مفهوم اولیه، 9 مضمون فرعی و 2 مضمون اصلی است. مطابق با نتایج تحقیق برخی از این عوامل متعلق به نظام درون خانواده و برخی دیگر نیز تابع شرایط و موقعیتهای بیرونی است که به باور مشارکتکنندگان در تحقیق در شکلگیری رفتارهای پرخطر نزد آنها نقش داشته است.
The aim of present study examined the process of high-risk behaviors of student-athletes of Hamedan. The present research is methodologically qualitative, and among the methods available in qualitative research, narrative analysis has been used in order to discover the processes that lead to high-risk behaviors among Hamedan student-athletes. This analysis helps to identify and record the lives of these students end up in dangerous behaviors derive a process model. Participants in this study were male student-athletes of the first year of high school in Hamadan who had a disciplinary case in the disciplinary committee of the Hamedan Education Organization. These individuals were purposefully selected and the data reached theoretical saturation after 21 interviews. To collect data in this study used Semi-structured interview tool and to evaluate the validity of the findings was used criteria Skinner et al (2014). Also, to analyze the data, use the coding process based on the narrative research guidelines of Brown and Clark (2006) who gave the narrative research as a thematic analysis and proposed a thematic analysis approach to analyze that information. Findings showed that the occurrence of high-risk behaviors of student-athletes is a function of 50 primary concepts, 9 sub-themes and 2 main themes. According to the research results, some of these factors belong to the system within the family and others are subject to external conditions and situations that the participants in the research believe have played a role in the formation of high-risk behaviors.