Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی در وزارت ورزش و جوانان میباشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری میباشد که بهصورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (965=N) تشکیل دادند. 286 نفر از کارکنان وزارت ورزش و جوانان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس مقیاسهای فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1999)، مدیریت دانش همتی (1389)، یادگیری سازمانی گومز و همکاران (2005)، نوآوری سازمانی جیمز و همکاران (2008) و مزیت رقابتی هیل و جونز (2010) را تکمیل کردند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس 19 و پی.ال.اس 3 استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری دارند. مدیریت دانش نیز بر نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی تأثیرگذار بود. همچنین متغیرهای نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر کسب مزیت رقابتی دارند. مدل پیشنهادی تحقیق نیز از برازش مطلوبی (56/0= GOF) در جامعه مورد نظر برخوردار بود. نتیجه کلی تحقیق نشان داد مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، سرمایه اجتماعی، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی تأثیر مثبتی بر دستیابی به مزیت رقابتی توسط وزارت ورزش و جوانان دارند. بنابراین مدیران این سازمان باید توجه ویژهای به این متغیرها داشته باشند تا بهصورتی مؤثر به مزیت رقابتی نسبت به سایر سازمانها دست یابند.
The purpose of this study was to analysis of factors affecting competitive advantage in the Ministry of Sports and Youth. The research was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in nature using structural equation modeling, which was conducted as a survey. The statistical population of this study consisted of all employees of the Ministry of Sports and Youth (N = 965). 286 employees of the Ministry of Sports and Youth using the available sampling method of Denison (2000) Organizational Culture Scales, Nahapit and Goshal Social Capital (1999), Hemmati Knowledge Management (2010), Organizational Learning by Gomez et al. (2005), Innovation Completed by James et al. (2008) and the competitive advantage of Hill and Jones (2010). SPSS 19 and PLS 3 software were used to analyze the data. Findings showed that organizational culture and social capital have a positive and significant effect on knowledge management. Knowledge management also influenced organizational innovation and organizational learning. Also, the variables of organizational innovation and organizational learning have a positive and significant effect on gaining a competitive advantage. The proposed research model also had a good fit (GOF = 0.56) in the target population. The overall results of the study showed that knowledge management, organizational culture, social capital, organizational learning and organizational innovation have a positive effect on achieving competitive advantage by the Ministry of Sports and Youth, so managers should pay special attention to these variables to effectively Achieve a competitive advantage over other organizations.