Abstract:
زمینه و هدف: زنان در طول دوره های مختلف ادبیات داستانی جایگاه برجسته ای در آثار نویسندگان داشته و قبل از ورود نویسندگان زن به این نوع ادبی، مسائل و عواطف زنانه با دیدگاه مردانه در داستانها مجال بروز مییافت؛ اما از دهۀ چهل به بعد زنان با ورود به حوزۀ داستاننویسی، جرئت پرداختن به موضوع زن را یافتند و شناساندن جایگاه اجتماعی زن به یکی از مفاهیم اصلی ادبیات داستانی زنانه مبدل شد. شهرنوش پارسیپور، منیرو روانیپور، غزاله علیزاده و گلی ترقی از جمله نویسندگان ادبیات داستانی زنانه محسوب میشوند که هر یک از منظری خاص به زن و جایگاه اجتماعی او در جامعه پرداخته اند. در آثار نویسندگان مزبور، زن نقشهای گوناگونی در جامعه میپذیرد. گاهی حالت منفعلانه در پیش گرفته و در برابر جبر مشکلات سر خم میکند و گاهی در صدد دستیابی به تعالی و کمال، از موانع و مشکلات جامعه عبور میکند. روش مطالعه: روش گردآوری اطلاعات مقالۀ حاضر، مطالعۀ کتابخانه ای و استفاده از ابزار فیشبرداری بوده و شیوۀ نگارش و پرداختن اطلاعات توصیفی-تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل رمان اهل غرق اثر منیرو روانیپور، رمان طوبا و معنای شب، و زنان بدون مردان نوشتۀ شهرنوش پارسیپور، خانۀ ادریسیها نوشتۀ غزاله علیزاده و رمانهای اتفاق و آخرین روز نوشتۀ گلی ترقی میباشد. یافته ها: از مضامین مهم در رابطه با زن و نقش اجتماعی او در داستانها، مسائلی چون مردسالاری، روزمرگی، عشق و احساسات زنانه، و تلاش برای هویتیابی است. هر یک از این مسائل آبشخور و عوامل شکلگیری و چگونگی جریان زندگی زنان است. نتیجه گیری: دیدگاه نویسندگان زن معاصر در رابطه با نقش و جایگاه زنان در جامعه بیانگر آن است که با وجود تفاوتهای آشکار، اشتراکات عمده ای در نوع نگرش آنها به این موضوع وجود دارد. این امر علاوه بر جنسیت آنها، از عواملی مانند شرایط محیطی و جغرافیایی، سطح دانش، سنتها و باورها، و نظام حاکم بر جامعه نشئت گرفته و تاثیر بسزایی در خلق شخصیتهای زن توسط نویسندگان داشته است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Women have had a prominent place in the works of writers during different periods of fiction literature, and before the entry of female writers into this type of literature, women's issues and emotions with a male point of view appeared in stories; But from the 1940s onwards, women found the courage to address women's issues by entering the field of fiction writing, and introducing women's social position became one of the main concepts of women's fiction. Shehrnoush Parsipour, Moniro Ravanipour, Ghazaleh Alizadeh, and Goli Taraghi are among the writers of women's fiction literature, each of whom has addressed women and their social position in society from a specific perspective. In the works of the mentioned authors, women accept various roles in the society. Sometimes he takes a passive state and bows down to the determinism of problems, and sometimes he overcomes the obstacles and problems of society in order to achieve excellence and perfection.
METHODOLOGY: The method of collecting information for this article is library study and the use of scanning tools, and the method of writing and dealing with descriptive-analytical information. The statistical community includes the novel "Ahl Gharq" by Moniro Ravanipour, the novel "Touba and the meaning of the night", "Women Without Men" written by Shahrnoush Parsipour, "Khane Idrisiha" written by Ghazaleh Alizadeh, and the novels "Happening" and "The Last Day" written by Goli Taraghi.
FINDINGS: One of the important themes related to the woman and her social role in the stories are issues such as patriarchy, daily life, love and female feelings, and trying to find identity. Each of these issues is a source of water and factors in the formation and flow of women's lives.
CONCLUSION: The point of view of contemporary women writers regarding the role and position of women in society shows that despite the obvious differences, there are major commonalities in their attitude towards this issue. In addition to their gender, this originates from factors such as environmental and geographical conditions, the level of knowledge, traditions and beliefs, and the ruling system of the society, and has had a significant impact on the creation of female characters by writers.