Abstract:
عوامل مختلفی بر دستیابی به مزیت رقابتی موثر است که مهمترین آن بازاریابی و عناصرآمیخته بازاریابی میباشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، مکان و خدمات پس از فروش) صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی - همبستگی از شاخه میدانی میباشد. جامعه آماری را مشتریان فروشگاه اینترنتی پوشاک دیجی استایل، تشکیل میدهند که با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیری ، حجم نمونه 120 نفر برآورد گردید. روش نمونهگیری در دسترس و جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. در تجزیه و تحلیل آماری، از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SMART PLS و SPSS استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصله از بین عوامل آمیخته بازاریابی بررسی شده، عوامل محصول، قیمت و خدمات پس از فروش بر حفظ مشتریان فروشگاه آنلاین پوشاک دیجی استایل تاثیر مثبت و معنادار دارد اما عامل مکان بر حفظ مشتریان فروشگاه آنلاین پوشاک دیجی استایل تاثیر مثبت و معنادار ندارد. همچنین ارزش ادراکشده مشتری بر حفظ مشتری در فروشگاه آنلاین دی جی استایل تاثیر مثبت و معنادار دارد. محصول، قیمت و خدمات پس از فروش بر ارزش ادراکشده مشتری از طریق متغیر میانجیگر ارزش ادراکشده مشتری در فروشگاه آنلاین دی جی استایل تاثیر معنادار دارد اما مکان بر ارزش ادراکشده مشتری از طریق متغیر میانجیگر ارزش ادراکشده مشتری در فروشگاه آنلاین دی جی استایل تاثیر معنادار ندارد.
Various factors affect the achievement of competitive advantage, the most important of which are marketing and marketing mix elements. Accordingly, the present study aims to investigate the role of marketing mix factors (product, price, location and after-sales service). This research is descriptive-correlational from the field branch in terms of applied purpose and in terms of data collection method. The statistical population consists of customers of Digistyle clothing online store, which using multivariate regression analysis, the sample size was estimated to be 120 people. Available sampling method and a questionnaire was used to collect data. In statistical analysis, the structural equation modeling approach and SMART PLS and SPSS software have been used. Based on the results obtained from the mixed marketing factors, product, price and after-sales factors have a positive and significant effect on retaining customers of Digistyle online clothing store, but the location factor does not have a positive and significant effect on retaining customers of Digistyle online clothing store. . Also, the perceived value of the customer has a positive and significant effect on customer retention in the DJ Style online store. Product, price and after-sales service have a significant effect on the customer's perceived value through the mediator value of the customer's perceived value in the DJ Style online store, but location has no significant effect on the customer's perceived value through the mediator value of the customer's perceived value in the DJ Style online store
Machine summary:
بررسی تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی (محصول ، قیمت ، خدمات پس از فروش ، مکان ) بر حفظ مشتری با در نظر گرفتن نقش میانجیگر ارزش ادراکشده مشتری (مورد مطالعه : مشتریان فروشگاه اینترنتی پوشاک دیجی استایل ) محسن درویشی ١ ١کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی ، ایران تاریخ دریافت : ١٤٠٠/١١/٠٤ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/١٢/٠٨ Investigating the effect of marketing mix factors (product, price, after-sales service, location) on customer retention by considering the mediating role of perceived customer value Case study: customers of Digistyle clothing online store) Mohsen darvishi1 1 Master of Business Administration in Marketing, Iran Received: (24/12/2021) Accepted: (29/01/2022) چکیده Abstract: عوامل مختلفی بر دسـتیابی بـه مزیـت رقـابتی مـوثر اسـت کـه مهمتـرین آن Various factors affect the achievement of competitive بازاریابی و عناصرآمیخته بازاریابی میباشد.
شاخص فورنل لاکر جهت بررسی شاخص روایی تشخیصی یا واگرا ردیف متغیر ١ ٢ ٣ ٤ ٥ ٦ 1 محصول 0/869 2 قیمت 0/791 0/271 3 مکان 0/851 0/550 0/215 4 خدمات پس از فروش ٠/٧٠١ ٠/٣١٢ ٠/٣٦٠ ٠/٨٧٧ 5 حفظ مشتری ٠/٣٢١ ٠/٧٤٢ ٠/٦٢٠ ٠/٢٠٦ ٠/٨٥٣ ارزش ادراکشده 0/788 0/589 0/280 0/412 0/501 0/129 6 مشتری جدول فوق نشان میدهد که سازه ها کاملاً از هم جدا میباشند یعنی مقادیر قطر اصلی (ریشه دوم متوسط واریانس استخراج شده ) برای هر متغیر پنهان از همبستگی آن متغیر با سایر متغیرهای پنهان انعکاسی موجود در مدل بیشتر است و مقدار در قطر اصلی (جذر AVE) بیشتر از مقادیر مربوط به سطر و ستون خود میباشد لذا در این حالت روایی واگرا در سطح عامل به کمک ماتریس فورنل - لارکر تایید میگردد.
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل آمیخته بازاریابی (محصول ، قیمت ، مکان و خدمات پس از فروش ) بر حفظ مشتری با در نظر گرفتن نقش میانجیگری ارزش ادراکشده مشتری در مشتریان فروشگاه آنلاین دی جی استایل است .