Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی مسئولیت اجتماعی سازمان با تاکید بر نقش تعهد سازمانی در شرکت های صنعتی شهر تهران در سال 99 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکت های صنعتی شهر تهران می باشد. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس می باشد و از بین اعضای جامعه 200 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. سنجش اخلاق مدیران از پرسشنامه کرم دخت(1390)، عملکرد سازمانی از پرسشنامه مدل اچیو که توسط رحمانی و رجب دری (1395)، مسئولیت اجتماعی از پرسشنامه گیو هیومین و کریس ریان (2011)، فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و تعهد سازمانی میر و آلن (1997) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار IBM AMOS 24 استفاده شد. نتایج پس از برازش مدل ارائه گردید. نتایج نشان داد تعهد سازمانی بر مسئولیت اجتماعی سازمانی تاثیر دارد(003/ 0=p). همچنین نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی، عملکرد سازمانی و اخلاق مدیران بر مسئولیت اجتماعی از طریق تعهد سازمانی تاثیر دارند(001/ 0=p).
The aim of this study was to present the causal model of organizational social responsibility with emphasis on the role of organizational commitment in industrial companies in Tehran in 1999. The statistical population of this research is all industrial companies in Tehran. Sampling method is available by sampling and 200 members of the community were selected as sample members. Measuring managers' ethics from Karam Dokht (2011) questionnaire, organizational performance from Achio model questionnaire by Rahmani and Rajab Dori (2016), social responsibility from Guy Hume and Chris Ryan (2011), Denison's organizational culture (2000) and Mir commitment to organizational commitment And Allen (1997) were used. IBM AMOS 24 software was used for data analysis. The results were presented after fitting the model. The results showed that organizational commitment has an effect on organizational social responsibility (p = 0.003). The results also showed that organizational culture, organizational performance and ethics of managers affect social responsibility through organizational commitment (p = 0.001).
Machine summary:
Iran Received: (24/04/2021) Accepted: (29/05/2021) چکیده Abstract: The aim of this study was to present the causal پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی مسئولیت اجتماعی سازمان model of organizational social responsibility with با تاکید بر نقش تعهد سازمانی در شرکت های صنعتی شهر تهران emphasis on the role of organizational commitment in industrial companies in Tehran in در سال ٩٩ انجام شد.
سنجش اخلاق مدیران از from Karam Dokht (2011) questionnaire, organizational performance from Achio model پرسشنامه کرم دخت (١٣٩٠)، عملکرد سازمانی از پرسشنامه مدل questionnaire by Rahmani and Rajab Dori اچیو که توسط رحمانی و رجب دری (١٣٩٥)، مسئولیت اجتماعی (2016), social responsibility from Guy Hume and Chris Ryan (2011), Denison's organizational از پرسشنامه گیو هیومین و کریس ریان (٢٠١١)، فرهنگ سازمانی culture (2000) and Mir commitment to organizational commitment And Allen (1997) دنیسون (٢٠٠٠) و تعهد سازمانی میر و آلن (١٩٩٧) استفاده شد.
همچنین نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی، culture, organizational performance and ethics of managers affect social responsibility through عملکرد سازمانی و اخلاق مدیران بر مسئولیت اجتماعی از طریق organizational commitment (p = 0.
کارکنان ترجیح می دهند در سازمان های حرفه ای فعالیت کنند، زیرا محیط اخلاقی، ناشی از حرفه ای بودن ، سبب کاهش عوامل ناخوشایند در کار گروهی و افزایش رضایت شغلی و روابط مناسب بین همکاران می شود که بر این اساس اخلاق حرفه ای در نگرش افراد به شغل اثرگذار است (نیازآذری و همکاران ، ١٣٩٣).