Abstract:
استراتژی های مدیریت دانش جزء مباحث روز علمی در حوزه مدیریت می باشد و بر اساس گزارشات ارایه شده از سوی سازمان های مختلف می توان مشاهده کرد که این موضوع به عنوان یک چالش اساسی برای سازمان های جهانی مطرح می باشد . سازمان های عصر دانش در تلاشند که راهی برای همراستایی استراتژی های سطح کلان سازمان خود و استراتژی های مدیریت دانش ایجاد کنند . آن ها بر این باورند که بدون این همراستایی قادر نخواهند بود که سیستم جامع دانش سازمان را ، به طور اثر بخش و کارآمد ، در خدمت اهداف استراتژیک سازمانشان قرار دهند .. عملکرد شغلی کارکنان به دلیل نقش برجسته آن در دستیابی به اهداف سازمان مورد توجه مدیران میباشد سازمان یادگیرنده مفهوم نسبتاً جدیدی است که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. سازمانها یادگیری را ابزاری میدانند که به کمک آن عملکرد را بالا برند و خود را بهتر با تغییرات محیطی وفق دهند. اما برای آنکه سازمانها به بقای خود ادامه دهند، سرعت یادگیریشان باید بیشتر از درجه تغییرات محیطی باشد و این امر اهمیت یادگیری سازمانی را بیشتر نمایان میسازد. امروزه نوآوری، از مهم ترین عوامل رشد اقتصادی به شمار می رود. نوآوری زمانی رخ می دهد که ایده به صورت محصول، فر آیند یا خدمتی توسعه یابد. نوآوری یک نظام مدیریتی است که بر رسالت سازمان تاکید دارد، به دنبال فرصت های استثنایی است و تعیین می کند که آیا مسیر راهبردی سازمان مناسب است یا خیر. نوآوری معیارهای موفقیت را معلوم می کند و نیز به دنبال فرصت های جدید است. در این مقاله به بررسی تاثیر استراتژی های مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی و تسهیم دانش در سازمان خواهیم پرداخت
Knowledge management strategies are one of the topics of the day in the field of management and based on the reports provided by various organizations, this issue can be presented as a major challenge for global organizations. Knowledge age organizations are trying to find a way to align their organization's macro-alignment strategies and knowledge management strategies. But for these organizations to continue, they are accelerating, they are showing more environmental change, and this is more organizational. Innovation session is one of the most important factors of economic growth. Innovation occurs when an idea is developed as a product, process or service. Innovation is a management system that emphasizes the organization's bureaucracy, seeks out exceptional opportunities, and decides whether the organization's strategic direction is appropriate. Innovation sets the standard for success and also seeks new opportunities. This article examines the effects of knowledge management on the organization and organizational innovation and knowledge sharing in the organization.
Machine summary:
(Author) Department of Public Management, Larestan Branch, Islamic Azad University, Larestan, Iran Department of Public Administration, Larestan Branch, Islamic Azad University, Larestan, Iran Received: (24/09/2021) Accepted: (29/10/2021) چکیده استراتژی های مدیریت دانش جزء مباحث روز علمی در حوزه مدیریت Abstract: Knowledge management strategies are one of the می باشد و بر اساس گزارشات ارایه شده از سوی سازمان های مختلف topics of the day in the field of management and based می توان مشاهده کرد که این موضوع به عنوان یک چالش اساسی برای on the reports provided by various organizations, this issue can be presented as a major challenge for global سازمان های جهانی مطرح می باشد .
همسویی برنامه های مدیریت دانش با استراتژیهای سازمانی ، با توجه به اینکه مدیریت دانش خود به یک چشم انداز سازمانی تبدیل می شود،علاوه بر تضمین برای اجرای مدیریت دانش پیاده سازی آن را نیز تسهیل می نماید و نیز مطالعات ما نشان داده اند که پیاده سازی مدیریت دانش خود باید به عنوان یک استراتژی محسوب شود تا بتواند علاوه بر اینکه خود دارای چشم انداز سازمانی می گردد،اجرای ملزومات برنامه مدیریت دانش در سازمان را تحت عنوان یک برنامه منظم ، مشخص نموده و در یک همراستایی با استراتژی اصلی سازمان به هم افزایی دانشی سازمان کمک نماید زمانی سازمان ها به دنبال کسب و یافتن داده و اطلاعات بودند، اما امروزه با حجم انبوهی از اطلاعات و داده های گوناگون روبه رو هستند که در بسیاری موارد اداره و بهره برداری صحیح از آنها خود مسئله ای دیگر است .
اما این الگو (مزیت رقابتی بر خواسته از نوآوری) بیش از پیش به نفع سازمان هایی تغییر می کند که می توانند از دانش و مهارت های فناورانه و تجربه برای ایجاد نوآوری در محصولات خود (اعم از کالا یا خدمت ) و نیز روش های توسعه و عرضه آنها استفاده کنند(سهیلی فر و همکاران ،١٣٩٦).