Abstract:
به دلیل پویا و رقابتی بودن صنعت بیمه، تدوام استراتژیهای رقابتی مبتنی بر شناخت از محیط، فرصتها و تهدیدات محیطی و درک نقاط قوت و ضعف سازمان بسیار مهم است، چون بدون این تحلیلها، تلاش بیمه گر اثر بخشی لازم را نخواهد داشت و سازمان به هدف نهایی خود نخواهد رسید. به دلیل چالشها و مشکلات وشکافهای موجود در به کارگیری روشهای سیستماتیک، تحلیل محیطی، تجزیه و تحلیل سازمان و تداوم استراتژی با اضافه کردن عوامل محیطی و درونی سازمان در صنعت بیمه کشور، تحقیق حاضر با تکیه بر نظر10تن از خبر ههای این صنعت از بین مدیران و نمایندگان و صاحب نظران صنعت بیمه، ابتدا به شناسایی عوامل داخل و خارجی موثر برفرایند برنامه ریزی استراتژیک پرداخته و سپس با تجزیه و تحلیل آنها بهترین استراتژیهای ممکن را پیشنهاد داده است. روش جمع آوری اطلاعات اولیه با پرسشنامه و مصاحبه و روش نظر خواهی از نمایندگان"سهند ماهنی تبریز"و به موازات آن مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است. عوامل داخلی (قوت و ضعفها) و عوامل خارجی (تهدید و فرصتها) همگی در قالب40عامل توسط ماتریس عومل داخلی و خارجی که نتیجه مصاحبهها با خبرههای نام برده میباشد توسط نرم افزار MAXQDA2020 استخراج شده و تحلیل شده است که در نتیجه این عملیات به 4 مقوله ی اصلی با عنوانهای نقاط قوت، نقط ضعف، فرصتها و تهدیدها و 40 کد برای مقولههای فوق بدست آمده است که در ادامه مطالب بیان شده است. و استراتژیها حاصل شده جهت تعیین جذابیت در ماتریس برنامه ریزی کمی QSPMمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، تا الویتهای سازمان مربوطه درجه بندی شوند.
Due to the dynamic and competitive nature of the insurance industry, the continuation of competitive strategies based on the knowledge of the environment, environmental opportunities and threats and understanding the organization's strengths and weaknesses is very important, because without these analyses, the insurer's efforts will not be effective and the organization will not reach its final goal. Due to the challenges and problems and gaps in the application of systematic methods, environmental analysis, organization analysis and strategy continuation by adding environmental and internal factors of the organization in the country's insurance industry, the present research, relying on the opinion of 10 experts of this industry from among the managers and representatives and experts of the insurance industry, first identified the internal and external factors effective in the strategic planning process and then by analyzing them, proposed the best possible strategies. The primary data collection method was questionnaire and interview and the method of seeking opinions from the representatives of "Sahand Mahni Tabriz" and library studies were done in parallel. Internal factors (strengths and weaknesses) and external factors (threats and opportunities) have all been extracted and analyzed by the MAXQDA2020 software in the form of 40 factors by the internal and external factor matrix, which is the result of interviews with the mentioned experts, and as a result of this operation, 4 main categories have been obtained with the titles of strengths, weaknesses, opportunities and threats, and 40 codes for the above categories have been obtained, which are described in the following. And the obtained strategies have been analyzed to determine the attractiveness in the QSPM quantitative planning matrix, so that the priorities of the relevant organization can be graded.
Machine summary:
22 نرخ بالای فرزندآوری در استان آذربایجان شرقی 23 وجود خصیصه دور اندیشی در مردم استان آذربایجان شرقی 24 درآمد بالای مردم استان آذربایجان شرقی 25 وجود اماکن توریستی و حضور تعداد زیاد توریست در استان آذربایجان شرقی 57 ٢٦ فرصت ها کاهش نزخ بهره بانکی 27 پایین بودن میزان جرایم و تخلفات و قابل اعتماد بودن مردم استان 28 کم بودن تعداد شعبه های پرداخت خسارت سایر شرکت های بیمه ای در استان 29 گرایش مذهبی مردم استان (سفر به عتبات عالیات ) 30 سطح بالای تحصیلات عموم مردم استان و درک ضرورت بیمه 31 وجود تعداد بالای نمایندگان بیمه ای سایر شرکت ها 32 نرخ شکنی شرکت های بیمه ای 33 کمبود مراکز آموزشی مرتبط با صنعت بیمه در استان 34 نظارت ضعیف بیمه مرکزی (نظارت ضعیف بر کارکرد و خدمات ارایه شده توسط شرکت های بیمه ای) ٣٥ تهدید ها رکود بازار و تعطیلی مراکز صنعتی در چند سال اخیر 36 پایین بودن سطح اطمینان به شرکت های بیمه ای 37 تغییرات سالانه در قوانین کشور در زمینه خسارات شخص ثالث (بالارفتن نرخ دیه به صورت سالیانه ) 38 حمایت بی شائبه دولت از برخی از شرکت های بیمه ای 39 سخت گیری بیش از حد در مسیر جذب نمایندگان توسط بانک مرکزی 40 تمایل زنان استان به رانندگی و افزایش خسارات اتومبیل در برخی از حوادث مربوطه 58 جدول شماره ٤ : ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE) ردیف نقاط قوت وزن امتیاز امتیاز وزنی S1 توان بالای مالی در پرداخت خسارت 0.