Abstract:
زمینه و هدف
تعارضها بخش اجتناب ناپذیر زندگی هستند و در ابعاد مختلف از قبیل خانواده، کار، روابط بروز مییابند که مستلزم حل هستند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر تعارض کار-خانواده و توانمندسازی روان شناختی مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص بود.
روش
پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه شامل 30 نفر) گمارده شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه کارلسون و همکاران (2000) و پرسشنامه ی توانمندی روان شناختی اسپریتزر (1995) بود که توسط گروه آزمایش و گواه در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل شد. آموزش راهبردهای فراشناختی در قالب 8 جلسه به گروه آزمایش ارایه شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS26 و به روش تحلیل واریانس مختلط دوراهه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج بیانگر تاثیر معنادار آموزش راهبردهای فراشناختی بر تعارض کار-خانواده و توانمندسازی روان شناختی مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص بود (05/0≥P).
نتیجه گیری
آموزش راهبردهای فراشناختی به عنوان یکی از مهارتهای کاربردی برای مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص توصیه میشود.
Background and Purpose
Conflicts are an unavoidable part of life and occur in different dimensions, such as family, work, and interpersonal relationships, and need to be solved. The aim of this study was to determine the effectiveness of metacognitive strategies training on work-family conflict and psychological improvement of female trainers in specific learning disorders centers.
Method
The research is quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all female educators working in special learning disability centers in Tehran in 2021-22, from which 60 people were selected using the available sampling method and randomly divided into two experimental and control groups (each group includes 30 people). The instruments used included the Carlson et al. (2000) questionnaire and the Spritzer (1995) Psychological Competence Questionnaire completed by the experimental and control groups in pre-test and post-test. The experimental group took part in metacognitive strategies training for 8 sessions. Data was analyzed using SPSS26 software and Two-way mixed analysis of variance (MANCOVA).
Results
The results indicate the significant effect of teaching metacognitive strategies on work-family conflict and psychological empowerment of female educators working in special learning disability centers (P≥0.05).
Conclusion
Metacognitive strategies training, as a practical skill, is recommend for female trainers working in specific learning disorder centers.