Abstract:
همزمان با توسعة اینترنت، استفاده از شبکههای اجتماعی بهسرعت رو به افزایش نهاد و پلتفرمهای اجتماعی متعددی در ایران مورد استقبال قرار گرفت. شبکههای اجتماعی خارجی عمومی همچنان بدون رقیب مانده و غالب آنهایی که در ایران توسعه یافتهاند، توان رشد و رقابت را با نمونههای خارجی نداشتهاند. در عین حال آنچه در اکوسیستم پلتفرمهای توسعهیافتة داخل ایران قابل مشاهده است، رشد و موفقیت شبکههای اجتماعی تخصصی است که توانستهاند اعتماد بخشی از بازار مخاطب ایران را جلب کنند. هدف اصلی این پژوهش ارائة مدلی برای توصیف "رشد شبکههای اجتماعی تخصصی داخل ایران" است. از آنجایی که در زمینة رشد شبکههای اجتماعی به طور کلی و شبکههای نیچ به صور خاص مدلی وجود ندارد، در این پژوهش از روش دادهبنیاد برای طراحی مدل استفاده شده است. در این پژوهش با 18 نفر از بازیگران اصلی در حوزة شبکههای اجتماعی داخلی (عمومی و تخصصی) مصاحبه صورت گرفت و بعد از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و در نهایت کدگذاری انتخابی، مدل نهایی استخراج شد. در این مدل موفقیت شبکههای اجتماعی تخصصی به عنوان مقولة مرکزی استخراج و شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای حاصل از اجرای راهبردها بیان شد.
With the development of the Internet, the use of social networks also increased rapidly and various content-based social platforms were widely used in Iran.Public international messengers and social networks inside Iran have remained unrivaled, and almost developed platforms have not been able to compete with foreign examples. However, the growth and success of specialized social networks (niches) that have been able to gain the trust of a section of the Iranian audience in the ecosystem of platforms developed inside Iran is significant.The main purpose of this study is to provide a model to describe the "growth of niche social networks in Iran." Since there is no model for the growth of social networks in general and niche networks in particular, the “Grounded Theory” has been used to design the model.Interviews were conducted with 18 social network activist including decision makers in this field, managers of media and social networks; social media index audience, university professors in the field of media and communications and the founders of specialized social platforms. The final model was extracted after open coding, axial coding and finally selective coding.The success of niche social networks in Iran was extracted as a central category and the causal, contextual, intervening, strategies and consequences of implementing strategies were expressed.
Machine summary:
از آنجایی که در زمینة رشد شبکههای اجتماعی به طور کلی و شبکههای نیچ به صور خاص مدلی وجود ندارد، در این پژوهش از روش دادهبنیاد برای طراحی مدل استفاده شده است.
در این پژوهش با 18 نفر از بازیگران اصلی در حوزة شبکههای اجتماعی داخلی (عمومی و تخصصی) مصاحبه صورت گرفت و بعد از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و در نهایت کدگذاری انتخابی، مدل نهایی استخراج شد.
هرچند تحقیقات داخلی نشان میدهد کاربران ایرانی بهویژه دانشجویان برای جنبههای مثبت شبکههای اجتماعی خارجی بسیار بیشتر از جنبههای منفی آن ارزش قائل میشوند، اما در عین حال این پدیده همچنان از جهات مختلف موضوع نگرانی و دغدغه سیاستگذاران و فعالان این حوزه بوده است (عبداللهی خلج و دیگران، 1399).
در این مقاله با استفاده از روش دادهبنیاد مدلی برای توصیف رشد شبکههای اجتماعی تخصصی در ایران ارائه شده است که با استفاده از این مدل بتوان علل رشد، شرایط زمینهای و مداخلهگر مؤثر، راهبردهای منجر به موفقیت و پیامدهای ناشی از رشد این شبکهها را ترسیم کرد.
مدل پارادایمی رشد شبکههای اجتماعی تخصصی در ایران کدگذاری انتخابی آخرین مرحلة کدگذاری در روش دادهبنیاد، کدگذاری انتخابی است که به فرایند انتخاب مقولة محوری، پیوند نظاممند آن با سایر مقولهها، ارزشگذاری روابط بین آنها و درج مقولههایی اشاره دارد که نیاز به تأیید و توسعة بیشتری دارند (داناییفرد، 1384: 59).
Investigating the tendency of students of Tehran universities towards the social network Facebook and its related factors (comparative review of the views of media experts and Facebook users).