Abstract:
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور میدانند و یکی از سرفصلهای بسیار مهم هفتگانه معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مولفه معنویت و اخلاق به عنوان روحِ حاکم و امرِ غالب است. هدف پژوهش، بررسی شایستگیهای معنوی و اخلاقی معلم در مسیر ارتقاء سواد تربیتی او به منظور پرورش شاگردانی شایسته، با الهام گرفتن از رهنمودهای سر فصل دوم در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی است که در آن از منابع مکتوب کتابخانهای استفاده شدهاست. در پایان مشخص شد که در بیانیه گام دوم انقلاب به مولفه های معنوی و اخلاقی همچون: اخلاص، ایمان، توکل به خدا، مشارکت مردمی، خیرخواهی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس، گذشت، کمک رسانی، نیکوکاری، وفاداری، حفظ آبرو، ارتقای شناخت اخلاقی، مدیریت جهادی، افزایش عیار معنویت و اخلاق، برادری و ایثار، فداکاری، پاکی و صداقت، یکرنگی و همدلی، همگرایی، پُرسشگری، حفظ کرامت اجتماعی، عدم افراطیگری، روحیه صبر و تحمل در زندگی اجتماعی، عزت نفس گروهی، ترویج اخلاق و منطق اخلاق جمعی، جوانمردی، روحیه اعتدال گرایی، عقلانیت، استکبار ستیزی، صدقات، عزت و اقتدار، روحیه انقلابی، آرمان خواهی، خودسازی معنوی و اخلاقی، خودباوری، مقابله با استحاله فرهنگی و اخلاقی دشمن، تبدیل تهدیدها به فرصت ها، زایش قوه تفکر، بصیرت، تحلیل گری و استدلال منطقی اشاره شده که قطعا دستیابی به این شایستگی ها، میتواند سطح سواد تربیتی معلم را ارتقاء دهند. همچنین مشخص شد که الگو برداری معنوی و اخلاقی از آموزههای دینی، بهترین مسیر برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان میباشد.
The supreme leader (Excellent lasting shade), considers teachers to be officers of the revolutionary guards, and one of the most important seven topics in his holiness's statement of the second step of the Islamic revolution is the component of spirituality and morality as the ruling spirit and the dominant thing.The purpose of this study is to examine the spiritual and moral competencies of the teacher in promoting his educational literacy in order to cultivate worthy students, inspired by the guidelines of the second chapter in the statement of the second step of the islamic revolution. This research is a descriptive research that uses written library resources. In the end, it was found that in the statement of the second step of the revolution to the spiritual and moral components such as: sincerity, faith, trust in God, popular participation, benevolence, courage, humility, self-confidence, forgiveness, helping, charity, loyalty, preservation reputation, promotion of moral knowledge, jihadi management, increase of spirituality and morality, brotherhood and self-sacrifice, sacrifice, purity and honesty, monotony and empathy, convergence, questioning, social dignity preservation, non-extremism, patience and tolerance in social life, group self-esteem, promotion of ethics and logic of collective ethics, chivalry, spirit of moderation, rationality, anti-arrogance, charity, dignity and authority, revolutionary spirit, idealism, spiritual and moral self-construction, self-belief, confronting cultural & moral enemy transformation, turning threats into opportunities, the birth of thinking, insight, analysis and there is a logical argument that achieving these competencies can definitely improve the teacher's educational literacy level. It was also found that spiritual and moral modeling of religious teachings is the best path for the spiritual and moral growth and excellence of teachers.