Abstract:
با توجه به اهمیت خلاقیت در دانشآموزان و تاثیرپذیری خلاقیت فرد از محیط و اینکه معلم مهمترین عامل مؤثر در محیط مدرسه به شمار میرود، در این پژوهش رابطه بین خلاقیت معلم و خلاقیت دانشآموزان، از طریق مقایسه خلاقیت و عوامل تشکیلدهنده آن از دیدگاه تورنس در دو گروه دانشآموزان دارای معلم خلاق و دانشآموزان دارای معلم غیرخلاق مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانش آموزان پایه چهارم و پنجم منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران بود. ابتدا دو گروه معلم خلاق و غیرخلاق شناسایی شدند. سپس آزمون تفکر خلاق تورنس فرم B بر روی دانشآموزان آنها که شامل 100 نفر دانشآموز پایه چهارم و 100 نفر در پایه پنجم منطقۀ 11 تهران بود اجرا شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هم در پایه چهارم و هم در پایه پنجم دانشآموزانی که دارای معلمان خلاق بودند نسبت به دانشآموزانی که دارای معلمان غیرخلاق بودند، میانگین بالاتری در آزمون خلاقیت داشتند. این تفاوت در هر دو پایه معنادار بود، ولی در پایه چهارم این تفاوت بیشتر بود. در این تحقیق عوامل تشکیلدهنده خلاقیت نیز در دو گروه مقایسه گردید و نتایج نشان داد که در چهار عامل سیالی، اصالت، بسط و انعطافپذیری، دانشآموزان کلاس چهارم دارای معلم خلاق از دانشآموزان دارای معلم غیرخلاق میانگین بیشتری داشتند ولی در کلاس پنجم تفاوت این عوامل بین دو گروه دانشآموز فقط در عامل بسط، معنادار بود.
Considering the importance of creativity in students and the impact of the environment on individual creativity and the fact that the teacher is the most important factor in the school environment, in this study the relationship between teacher creativity and student creativity by comparing creativity and its constituent factors in a group of students with a creative teacher and a group of students with a non-creative teacher was studied. The subjects of the present study included 100 fourth grade students and 100 fifth grade students in Tehran's 11th district, in which half of them had a creative teacher and the other half had a non-creative teacher. In this study, first, two groups of creative and non-creative teachers were identified, then The Torrance Form B Creative Thinking Test was administered to their students. One of the most important results of the present study was that in both the fourth and fifth grade, students with creative teachers had higher mean scores on the creativity test than students with non-creative teachers. This difference is significant in both grades, but in the fourth grade this difference is more evident. In this study, the components of creativity have been compared in two groups and the results show that in four factors of fluency, originality, elaboration and flexibility, the mean of fourth grade students with creative teachers was more than students with non-creative teachers, but in the fifth grade, the difference between these factors of the two groups of students was significant only in the expansion factor.