Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی نسبت دو ادعای مهم اقتصاد عصر دیجیتال یعنی "کار انعطاف پذیر" و "ماده زدایی" با موقعیت گستردهترین بخش از کسب و کار مجموعه اسنپ، یعنی اسنپ خودرو و نیروی انسانی پیش برندهی به عنوان کاربر راننده است. در راستای نیل به این مهم، با بررسی گستردهی مقولهی کار انعطافپذیر بعنوان یکی از مدعیات جهان شمول در بستر اقتصاد دیجیتال، تلاش شده است تا بازنمایی عینی نقش این مختصات نوپدید از موقعیت حقوقی کار رانندگان در مجموعه اسنپ شناسایی شود تا امکان فهم و توصیف کنشهای برآمده از آن مقدور گردد. ابتدا بستر تاریخی که در آن بواسطهی گسترش نظام دانش، شرایط تغییر رویکردهای کلان اقتصادی برای ورود به اقتصاد دیجیتال در ایران کنونی ممکن شد به اختصار عنوان شده است. سپس دیگر مدعای جهان شمول اقتصاد دیجیتال یعنی مادهزدایی، در بستر سرویس حمل و نقل اسنپ برای فهم گستردگی ابعاد این سرویس ارزیابی شده است. پس از تحلیل انتقادی گفتمان طبیعی ساز نقش فناوری در این سرویس حمل و نقل پلتفرم محور، ادعای کار انعطافپذیر را مورد بازنگری قرار داده و سپس مقولات نظری مطرح حول کار انعطافپذیر را از نگرشهای متضاد بررسی کردیم و در نهایت با رویکردی زبانشناسانه جهت نگرش انتقادی را معطوف به چارچوب حقوقیای که امکان هژمونی کار انعطافپذیر در بستر آن محقق شده را به تفصیل شرح دادهایم. در نهایت لایههای پنهان گفتمان انعطافپذیری یا کنشهای متبادر از آن در خصوص نیروی کار موسوم به کاربر راننده را ذیل مسائل نیازمند دقت و حساسیت پژوهش علمی عنوان ساخته-ایم.
This research explores the relationship between "flexible work" and "dematerialization" in the context of the digital economy, focusing on Snapp Ride and its driver users. In order to achieve this goal, an extensive examination of the concept of flexible work as a global proposition in the context of the digital economy has been conducted, aiming to identify the tangible representation of these emerging coordinates in the legal position of drivers in the Snapp system, thereby enabling the understanding and description of the resulting behaviors. First, the historical background in which the expansion of the knowledge system made it possible for major economic approaches to enter the digital economy in present-day Iran is briefly described. Then, the other claim of the global digital economy, namely Dematerialization, is evaluated within the framework of the Snapp transportation service to understand the dimensions of this service. After a critical analysis of the discourse that naturalizes the role of technology in this platform-based transportation service, the claim of flexible work is reviewed. The theoretical concepts surrounding flexible work from opposing perspectives are examined, and ultimately, a linguistic approach is employed to provide a detailed description of the legal framework that has made the realization of flexible work hegemony possible. Finally, we have addressed the underlying layers of the discourse on flexibility or the resulting actions related to the workforce referred to as driver users, highlighting the issues that require precision and sensitivity in scientific research.
Machine summary:
حساسیت این پژوهش بر گفتمان کار انعطاف پذیر در اسنپ از آن روست که ظرفیت های ویژه ای برای ارجاعات دانشگاهی آتی در جهت تقویت ساختارهای انتقال ریسکِ پروژه های اقتصادی به نیروی انسانی داشته و اشتیاق سیاست گذاران کلان کشور بر گسترش حوزه خدمات اسنپ ، ذیل ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Alain Supiot 2 Hustle and Gig گفتمان کار انعطاف پذیر را به عرصه هایی چون حوزه حمل ونقل بین جاده ای و حمل ونقل سنگین به دنبال داشته است (مختاری، ١٤٠٠).
مشخصات منابع داده های گردآوری شده هدف , تاریخ , تعداد , نوع سند تجربه و ثبت رفتار , بهار و تابستان ١٤٠١ , 12, مشاهده مشارکتی استخراج و تولید داده , سال ١٤٠١ , 7, مصاحبه تحلیل معانی اسناد و محتوا در دست , تابستان ١٤٠٢ , 5, تحلیل محتوا (اسناد ثانوی) این پژوهش از آنرو که با عدم دسترسی به داده های دقیق آماری برای فهم جایگاه مولفۀ انعطاف پذیری در شیوه کسب درآمد رانندگان اسنپ مواجه بوده ، گریزی از به کارگیری روش های متنوع گردآوری داده نداشته است .
در نهایت نیز دو کتاب مردم نگارانه (Uberland &hustle and gig ) به عنوان منابع مردم نگارانه تطبیقی و چندین مقاله و پژوهش دانشگاهی به عنوان منابع تکمیلی غیر فارسی برای اخذ روش تطبیقی مورد مطالعه قرار گرفت تا حساسیت ها و پیامدهای گسترش کار انعطاف پذیر در اقتصاد دیجیتال اپ محور به صورت کلی و به صورت خاص در حمل ونقل آنلاین به عنوان امری جهان شمول و البته با توجه به تفاوت های بستر اقتصادی و اجتماعی محلی موردنظر قرار گرفته باشد.