Abstract:
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر یادگیری الکترونیکی در دانش آموزان دخترمتوسطه دوم انجام شد. در پژوهش حاضر بر حسب نوع گردآوری داده ها از نوع طرح های نیمه آزمایشی استفاده شد؛ طرح این پژوهش از نوع طرح های پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. از جامعه آماری تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم منطقه 4 شهر تهران، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 60 نفر انتخاب و با استفاده از روش جایگزینی تصادفی، به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. این روش به گونه ای انجام شد که هر دو گروه از نظر پرسشنامه یادگیری الکترونیکی واتینکس و همکاران (2004) مورد آزمون قرار گرفتند. سپس به ارایه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد برای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه پرداخته شد اما برای گروه گواه هیچ گونه مداخله ای صورت نگرفت. بعد از اتمام آموزش برای گروه آزمایش، پس آزمون های یادگیری الکترونیکی از هر دو گروه به عمل آمد. بدین ترتیب داده های مورد نیاز برای تحلیل فرضیه های پژوهش جمع آوری و با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته های پژوهش در گروه مداخله نشان داد که نمرات پس آزمون های یادگیری الکترونیکی نسبت به پیش آزمون های آن افزایش داشته است، اما این تفاوت در گروه کنترل دیده نشد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر و یادگیری الکترونیکی تاثیر معنا داری دارد. .
Machine summary:
جدول 7-نتايج تحليل كواريانس يك راهه در متن مانكوا بر روي پس آزمون ميانگين نمرات مؤلفه هاي نگرش به یادگیری الکترونیکی گروه هاي آزمايش و كنترل با كنترل پيش آزمون متغیر, منبع تغییرات, مجموع مجذورات, درجه آزادی, میانگین مجذورات , F, سطح معنی داری P, مجذور اتا , توان آماری مهارت ها و ارتباطات پیوسته, پیش آزمون, 39/57, 1, 39/57, 78/34, 005/0, 61/0, 00/1 , گروه, 21/16, 1, 21/16, 09/18, 0001/0, 51/0, 00/1 , خطا, 11/162, 38, 02/1, انگیزش, پیش آزمون, 16/51, 1, 16/51, 13/72, 001/0, 56/0, 00/1 , گروه, 10/17, 1, 10/17, 30/13, 0001/0, 63/0, 00/1 , خطا, 37/109, 38, 22/1, دسترسی به فناوری, پیش آزمون, 10/63, 1, 10/63, 11/55, 0001/0, 54/0, 00/1 , گروه, 10/17, 1, 10/17, 20/15, 0001/0, 60/0, 00/1 , خطا, 30/118, 38, 66/1, توانایی یادگیری از طریق رسانه ها, پیش آزمون, 30/96, 1, 30/96, 23/75, 0001/0, 49/0, 00/1 , گروه, 19/88, 1, 19/88, 16/33, 0001/0, 58/0, 00/1 , خطا, 22/129, 38, 44/1, گفتگوهای گروهی اینترنتی, پیش آزمون, 12/78, 1, 12/78, 14/60, 0001/0, 50/0, 00/1 , گروه, 19/88, 1, 19/88, 16/33, 0001/0, 67/0, 00/1 , خطا, 70/233, 38, 80/1, مسایل مهم جهت موفقیت در یادگیری الکترونیکی, پیش آزمون, 74/65, 1, 74/65, 20/61, 0001/0, 55/0, 00/1 , گروه, 31/99, 1, 31/99, 11/40, 0001/0, 62/0, 00/1 , خطا, 19/111, 38, 77/1, همان طور كه در جدول 8- ارائه شده است با كنترل پيش آزمون بين دانش آموزان گروه آزمايش وگروه كنترل از لحاظ مؤلفه های نگرش به یادگیری الکترونیکی، تفاوت معني داري وجود دارد.
نتایجِ پژوهش در بررسی فرضیة دوم نشان دادکه آموزش پذیرش و تعهد موجب افزایش نگرش مثبت نسبت به یادگیری الکترونیکی و مؤلفه های آن(سودمندي ادراك شده، سهولت استفاده ادراك شده، نگرش نسبت به استفاده )در دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر تهران شده است .
در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مبتني بر پذیرش و تعهد موجب تقویت یا افزایش نگرش های مثبت نسبت یادگیری الکترونیکی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر تهران شده است.