Abstract:
مطالعۀ حاضر به واکاوی تفسیر دانشجویان دختر، نسبت به حجاب و پوشش پرداخته است. مشارکتکنندگان که 30 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد بودند، به روش پدیدارشناختی و نمونهگیری هدفمند از نوع «حداکثر تنوع»، مورد مصاحبههای نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. عبارتهای بیان شده از سوی آنان، در قالب 568 مفهوم، 44 مقوله و 9 مضمون بررسی شد. با بررسی تجارب زیستۀ افراد، یافتهها در سه محور اصلی «لغزش نسبت به حجاب»، «نرمش نسبت به حجاب» و «ارزش نسبت به حجاب» جای گرفتند. سه مضمون استنباط شده در محور اول، شامل لغزش دانشی بینشی، لغزش روانی هیجانی و لغزش فرهنگی تربیتی و مضامین محور دوم نیز، شامل نرمش فرهنگی اجتماعی و باور به حجاب حداقلی بود. ارزش دانشی بینشی، ارزش دینی قانونی، ارزش فرهنگی اجتماعی و عوامل ارزشمندی حجاب نیز، به عنوان چهار مضمون محور سوم کشف شدند. تلاش به امکان جمعِ دینداری و عفت با کشف حجاب، در گروه لغزشکار و تأثیر برخی تجارب فردی و عینی در گزینش حجاب کامل، از مهمترین یافتهها بود. همچنین، پیشنهاداتی نیز، جهت گسترش حجاب از سوی مشارکتکنندگان عنوان شد.
The present study has analyzed the Interpretation of female students towards hijab and covering. Participants, 30 students of Ferdowsi University of Mashhad, were interviewed semi-structured by phenomenological and Targeted sampling of "maximum varietion" type. The phrases expressed by them were divided into 568 concepts, 44 categories and 9 themes. Examining people's life experiences, the findings were placed in three main axes: "slip towards hijab", "flexibility towards hijab" and "value towards hijab". The three themes inferred in the first axis included insightful knowledge slippage, emotional psychological slip and educational-cultural slip and the themes of the second axis were sociocultural flexibility and minimal belief in hijab. The value of insightful knowledge, legal religious value, sociocultural value and valuable factors of hijab were also discovered as the four themes of the third axis. One of the most important findings in the group of slipping work was the attempt to combine religiosity and chastity with the uncovering of the hijab, and the effect of some individual and objective experiences in choosing the full hijab. Also, suggestions were made by the participants to expand the hijab.