Abstract:
زمینه و هدف: مقالۀ حاضر با هدف سنجش مولّفه های سرمایۀ فرهنگی تجسّم یافته در کتاب تاریخ بیهقی به انجام میرسد. مفهوم سرمایۀ فرهنگی بعنوان منبعی قلمداد میشود که افراد، گروه ها و جوامع برای رسیدن به نتایج مطلوب آن را به کار میگیرند؛ از این رو سرمایۀ فرهنگی مجموعه ای از باورها و معلومات و اطّلاعات و امتیازات و مانند آنها بوده که هر فرد بمنظور عضویت در طبقه ای از جامعه بدان نیازمند است. بر اساس دیدگاه پیر بوردیو، سرمایۀ فرهنگی ذیل سه زمینه قابلیت بررسی دارد: ذهنی یا متجسّم، عینی، و نهادی. منظور از سرمایۀ فرهنگی مجسّم آن دسته از معلومات کسبشده ای است که به شکل رغبتهای پایدار ارگانیسم، حالت درونی شده به خود میگیرد و جزو تواناییهای فرد طبقه بندی میشود. روش مطالعه: این پژوهش از لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی است که در تکمیل مبانی نظری از منابع کتابخانه ای و اینترنتی شامل کتب و مقالات و پایان نامه و رساله استفاده شده است. محدوده و جامعۀ مورد مطالعه شامل کتاب تاریخ بیهقی به کوشش خلیل خطیب رهبر، نشر مهتاب (1383) میباشد. یافته ها: بر اساس یافته های این تحقیق، نگرشهای فرهنگی موجود در کتاب تاریخ بیهقی ذیل سه بخش عمده قابلطبقه بندی میباشد که شامل نگرشهای سیاسی، دینی و اخلاقی است. نتیجه گیری: در حوزۀ سیاسی، تاکید بر خردورزی و پرهیز از نابخردی و مشورت و رایزنی در باب مسائل مختلف کشور؛ در حوزۀ دینی رعایت مناسک عملی اسلام نظیر خواندن نماز، صدقه دادن، خواندن قرآن و باور به قضا و قدر الهی و وثوق به خودشناسی؛ و در بخش اخلاقی و تعلیمی مضامینی همچون عفو و گذشت و امانتداری، خویشتنداری، خردمندی و کیاست، مطالعه، پرهیز از بدرفتاری، طمع، دروغگویی، بدگویی، خبرچینی و دهن بینی و مواردی از این نوع قابل ملاحظه اند.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: The present article is carried out with the aim of measuring the components of embodied cultural capital in the book of Beyhaqi's history. The concept of cultural capital is considered as a resource that individuals, groups and societies use to achieve desired results; Therefore, cultural capital is a set of beliefs, information, privileges, and the like that every person needs in order to be a member of a class of society. According to Pierre Bourdieu's point of view, cultural capital can be examined in three areas: subjective or embodied, objective, and institutional. The meaning of tangible cultural capital is that type of acquired information that is internalized in the form of stable desires of the organism and is classified as one's abilities.
METHODOLOGY: This research is descriptive-analytical in terms of method and practical in terms of purpose, which library and internet sources including books and articles, theses and dissertations have been used to complete the theoretical foundations. The scope and society under study includes the book Beyhaqi's history by Khalil Khatib Rahbar, published by Mehtab (2004).
FINDINGS: Based on the findings of this research, the cultural attitudes in the book of Beyhaghi history can be classified under three main sections, which include political, religious and moral attitudes.
CONCLUSION: In the political field, emphasis should be placed on prudence and avoiding unwiseness and consultation on various issues of the country; In the religious field, observing the practical rituals of Islam such as praying, giving alms, reading the Qur'an, believing in God's judgment and destiny, and trusting in self-knowledge; And in the moral and educational part, themes such as forgiveness and trustworthiness, self-control, wisdom and kindness, study, avoiding misbehavior, greed, lying, backbiting, informant and gossip and things of this type can be observed.