Abstract:
جلال آلاحمد به شهادت داستانها، مقالات و رفتار سیاسی اش، همواره با مسائل ایران درگیر بوده و همراه با دلمشغولی مداوم نسبت به فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه ایران، «درد ایران» و دغدغه وضعیت حال و آینده ایرانیان داشته است. آل احمد زندگی پرتلاطم و اندیشه رو به تکامل و متحولی داشته که در آثار گوناگون وی نمود یافته است و با نگاهی تاریخی به سیر زندگی و آثارش قابل بررسی میباشد. او در محیط مذهبی متولد، در فضای مذهبی به بلوغ و در جوانی از مذهب گسست و به حزب مارکسیست توده پیوست. در ادامه راه به سوسیالیسم گرایش پیدا کرد و بعد عضو حزب نیروی سوم شد، چشمداشتی هم به جریان ملی دکتر مصدق داشت. ولی بعد از کودتای 28 مرداد 1332 در خود فرو رفت و به دنبال گمشده خود میگشت تا اینکه سرانجام با انتشار آثاری همچون «غربزدگی»، «خسی در میقات» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» و پیوستن او به اندیشه کلیت اسلام و دفاع از خون شهیدان 15 خرداد 1342، نشان داد که راه نجات را یافت و از ماکسیسم و سوسیالیسم برای همیشه گسست. آلاحمد تا هنگام مرگ از اسلام در برابر غربگرایی رژیم شاه دفاع نمود، اگر چه بازگشت او به اسلام بیشتر از آن که جنبه مذهبی داشته باشد جنبه سیاسی داشت، او ریشه های فرهنگ و پیوند مردم ایران را در اسلام یافته بود.
According to his stories, articles and political behavior, Jalal Al-Ahmad has always been involved with Iranian issues and with his constant concern for Iranian culture, politics, economy and society, "Iran's pain" and concerns about the current and future situation of Iranians. had. Al-Ahmad had a turbulent life and an evolving and evolving thought that has been reflected in his various works and can be examined with a historical look at the course of his life and works. Born in a religious environment, he grew up in a religious environment and in his youth he left religion and joined the Tudeh Marxist Party. He later turned to socialism and later became a member of the Third Force Party, which had an outlook on Dr. Mossadegh's national current. But after the coup d'etat of 28 August 1332, he sank into himself and sought his lost until he finally published works such as "Westernization", "Khesi Dar Miqat" and "In the service and betrayal of intellectuals" and he joined the idea. The totality of Islam and the defense of the blood of the martyrs on June 6, 1963, showed that it found the way of salvation and broke away from Maxism and socialism forever. Al-Ahmad defended Islam against the Shah's Westernism until his death. Although his return to Islam was more political than religious, he traced the roots of Iranian culture and culture to Islam. Had found.
Machine summary:
با آل احمد و کتاب «غرب زدگی» وی، برخلاف نسل اول منورالفکران ایرانی که در نخستین مواجهه های خود با دوران مدرن به شدت جذب ارزش های جدید حاصل از عصر و جهان بینی روشنگری شده بودند، گفتمان و نسل تازه ای از روشنفکران ایرانی پدید آمد که بر نقد غرب و مدرنیته و بر اصالت ها، هویت و سنت تاریخی خویش تأکید میکردند.
بدین ترتیب ، سرنوشت روشنفکرانی که آزادی و مشروطیت را یکی از مهم ترین ایده های ترقیزا تلقی میکردند، با سرنوشت حزب توده به مثابه نخستین حزب سیاسی مدرن که پس از بیست سال فرمانروایی رضاشاه پا به عرصۀ وجود نهاد، به نوعی در آمیخت ؛ زیرا حزب توده که جذب کنندة این روشنفکران بود، در ابتدای تأسیس خود بیش از هرچیز، به منزلۀ جبهه ای مردمی ومتحد بر ضد دیکتاتوری رضاشاه تلقی میشد و تودة بزرگی از مردمان آزادیخواه و ملی و پیشرو که وجه اشتراک سیاسی آنان تأمین استقلال سیاسی کشور و ایجاد یک حکومت دموکراتیک در ایران بود، عضو رسمی حزب یا هواخواه آن بودند(کاتوزیان ، .
ترجمه های این دوره نیز ادامه راه و مضمون غرب زدگی هستند؛ «کرگدن »(١٣٤٥)، «عبور از خط »(١٣٤٦) و «نفرین زمین »(١٣٤٦) نمونه هایی از این آثار است و بالاخره آن چه جلال به دنبال آن بود در کتاب مهم دیگر او یعنی «در خدمت و خیانت روشنفکران »- که به تعبیر خودش پس از واقعه ١٥ خرداد ١٣٤٢ و در واقع در واکنش به بیتفاوتی روشنفکران زمانه - اش نسبت به این واقعه به رشته تحریر در آورد (آل احمد، ١٣٧٦: ١٥)- تکامل یافت .