Abstract:
جهش تحصیلی نوعی رویکرد یا مداخله آموزشی است که براساس آن دانشآموزان سرآمد میتوانند دورهها و برنامههای درسی و آموزشی را در مدت زمان کوتاهتر و با سرعتی بیشتر از معمول و در سنین پایینتر طی کنند. آمار دانشآموزان جهشی نشان میدهد تعداد این دانشآموزان رو به افزایش است و همه ساله نیز بر تعداد متقاضیان جهش تحصیلی افزوده میشود. از آنجایی که عملکرد و موفقیت تحصیلی دانشآموزان جهشی در سالهای پس از جهش اهمیت زیادی دارد، لذا هدف از این مطالعه بررسی عملکرد درسی این دانشآموزان درمقایسه با دو گروه از همتایانشان بود. روش پژوهش علّی- مقایسهای بود و شرکتکنندگان، شامل 207 دانشآموز، که 73 نفر، جهشی و مابقی همتایان غیرجهشی بودند. برای همتاسازی علاوه بر عامل هوش، عواملی چون سطح تحصیلات والدین، شغل والدین، وضعیت اقتصادی اجتماعی والدین و منطقه زندگی نیز لحاظ گردید. برای هر دانشآموز جهشی یک همتای همسن غیرهمپایه (کلاس سوم) و یک همتای غیرهمسن همپایه (کلاس چهارم) انتخاب گردید. عملکرد درسی دانشآموزان در خواندن و درک مطلب، ریاضی در دو محور کاربرد و استدلال و علوم در سه محور دانش، کاربرد و استدلال مورد سنجش قرار گرفت. یافتهها نشان داد در عملکرد درسی دانشآموزان جهشی و همتایان غیرجهشیشان تفاوت معناداری وجود ندارد، درنتیجه جهش تحصیلی تأثیری بر عملکرد تحصیلی این دانشآموزان ندارد.
Academic acceleration is a kind of educational approach or intervention based on which smart and gifted students can complete courses and educational programs in a shorter period of time and at a faster speed at a younger age than usual. A quick look at the statistics of gifted students shows that the number of these students is increasing and every year the number of applicants for academic acceleration is increasing. Since the performance and academic success of gifted students in the years after the jump is very important, the academic performance of these students was compared and investigated with two groups of their peers in this study. The participants in this research included 207 students, 73 of whom were gifted and the rest were not. In addition to the intelligence factor, items such as parents' education level, occupation and socio-economic status as well as the living area were also taken into account for comparison. For each gifted student, a peer of the same age (third grade) and a peer of the same grade (fourth grade) were selected. Academic performance of these students was measured in reading comprehension, in Math in two axes of application and reasoning, as well as in Science in three axes of knowledge, application and reasoning. The statistical analysis of the research findings showed that there is no significant difference between gifted students and their peers