Abstract:
هدف از این تحقیق، افزایش میزان ترغیب دانشآموزان پایه ششم به درس ریاضی و انجام فعالیتهای آن میباشد. تحقیق حاضر در سال تحصیلی 1402-1401 در پایه ششم و با فراوانی 35 نفر دانشآموز انجام شده است. بیعلاقگی، بیتوجهی و منفعل بودن اغلب دانشآموزان در انجام فعالیتهای درس ریاضی و رضایتبخش نبودن نتایج آزمونهای عملکردی مسأله این تحقیق بوده است و برایناساس، با استفاده از روشهای علمی و از منابع مختلف مانند: همکاران و مدیر، معلمین درس ریاضی، دانشآموزان و والدین، کتابها، مجلات، فضای مجازی، کارنامه تحصیلی و ارزیابی نتایج آزمونها به تجزیه و تحلیل مسأله جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد آن و یافتن راهحلهای پیشنهادی پرداخته شد. یافتههای تحقیق نشان می دهد: استفاده از روشهای متنوع تدریس متناسب با هدف هر درس، ارائه فعالیتهای عملکردی به دانشآموزان با توجه به تفاوتهای فردی، نیازها و علایق آنان و تشویقهای مناسب، تقویت حافظه دیداری و شنیداری و پرورش دقت و توجه فراگیران در قالب بازیهای هدفمند در افزایش ترغیب آنان به درس ریاضی و فعالیتهای عملکردی، بسیار مؤثر است. از مهمترین عوامل مؤثر در موفقیت معلمان در درس ریاضی می توان به: ایجاد انگیزه و علاقه نسبت به ریاضی و ارائه درست مطالب اشاره نمود.
The purpose of this research is to increase the encouragement of the sixth grade primary school students in terms of mathematics and its activities. The present study was conducted in the academic year of 2021-2022 in the sixth grade with a frequency of 35 students. The problem is the lack of interest, the inattention, and the passivity of most of the students mentioned in the course of the activities of the mathematical lessons as well as not satisfactory results of their performance tests. Accordingly, the researcher using the method to obtain the necessary data, scientific materials are available from various sources of research, such as colleagues and administrators, mathematics head teachers, students and their parents, books, journals, internet, analyzing the scores and assessing the results of the tests were analyzed to identify the effective factors in creating the problem and to find the proposed solutions. Then, several practical solutions among suggested ones were selected. In the end, it was concluded that the use of various teaching methods, tailored to the purpose of each lesson, provides functional activities to students, taking into account their individual differences, their needs and interests, as well as appropriate incentives. Enhancing the visual and auditory memory and raising the attention of the learners in the form of targeted games have been very effective in increasing their interest in mathematics and performing their work activities