Abstract:
'روح' یکی از واژههای تأمل برانگیز در عرفان و تصوّف اسلامی است که در ادبیّات فارسی نیز با عقاید و دیدگاههای گوناگون روبه رو است. با جستوجو در تاريخ هنرهاي تجّسمي درميیابیم که پيشينيان همواره روح را با بال و پر ترسيم ميکردند. در متون عرفانی 'مرغ' بهمثابه تمثيل جان، کاربرد گستردهای دارد. در متون حماسی نیز که در بردارندۀ نخستینها، باورها و آیین مردمان دیریناند و همچنین در منظومۀ کوشنامه که جنبۀ اسطورهای و تاریخی دارد، اعتقاد و آرمانهایی منعکس گشته که ریشه در تاریخ و فرهنگ و تمدّن ایرانشهر دارد. ایرانشاه با توّجه به تاریخ سرایش اثر خویش، ناگزیر اعتقاد و باورهای دینی خود را از جمله: شکر باری تعالی، نعت نبیاکرم، مدح پادشاه اسلام و... را در منظومه منعکس ساخته است، امّا گاه در ضمن بیتها با مواردی روبرو میشویم که ریشه در باورهای ایران باستان دارد و بالطبع برآمده از منابع دست اوّلی است که در اختیار شاعر قرار داشته است. مقاله حاضر درصدد است با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی و بر پایه دادههای کتابخانهای، یکی از باورهای مرسوم باستان، یعنی 'اعتقاد به پرنده بودن روح' را که در بیت 1051 کوشنامه به آن اشاره شده است را تحلیل کند.
Soul" is one of the most thought-provoking words in Islamic mysticism and Sufism, which is also faced with different opinions and views in Persian literature. By searching in the history of visual arts, we find out that the ancients always depicted the soul with wings and feathers. In mystical texts, "bird" is widely used as an allegory of the soul. In the epic texts that contain the firsts, the beliefs and rituals of ancient people, as well as in the Kushnameh system, which has a mythological and historical aspect, beliefs and ideals that are rooted in the history, culture and civilization of Iranshahr are reflected. According to the history of the composition of his work, Iranshah bin Abi al-Khair inevitably reflected his religious beliefs, such as: thanksgiving to the Almighty, Naat of the Holy Prophet, praise of the King of Islam, etc., in the poem, but sometimes in addition In the verses, we come across things that are rooted in the beliefs of ancient Iran, and of course, they are derived from the first-hand sources that were available to the poet. Using the descriptive-analytical method and based on library data, the present article tries to analyze one of the traditional ancient beliefs, that is, "the belief that the soul is a bird", which is mentioned in verse 1051of the Koushnameh