Abstract:
وهابیت بهعنوان یکی از فرقههای فعال در دوران کنونی، نظرات خاصی در قلمرو عقل دارد. دیدگاه وهابیت درباره عقل را میتوان در دو محور مورد بررسی قرار داد؛ اول، کارکرد عقل از نظر وهابیان که در فهم متون دین، از عقل استفاده میکنند؛ دوم، منبع بودن یا نبودن عقل از نظر وهابیان که محمد بن عبدالوهاب و پیروان او، حیثیت منبع بودن عقل را نپذیرفتهاند. منبع بودن عقل نیز، در دو جنبه عقل نظری و عقل عملی قابل بررسی است؛ از آنجا که بسیاری از استدلالهای عقلی با ظواهر برخی از دلایل نقلی، تعارض بدوی یا مستقر مییابند، وهابیها گفتهاند: آنچه با نقل تعارض کند، عقل نیست؛ بلکه وهم است که در پوشش عقل ظاهر شده و بدین ترتیب، نباید آن را عقل خواند. وهابیان تنها زمانی استدلال عقلی را صحیح میدانند که مؤید و موافق با نقل باشد. در حوزه عقل عملی نیز، هرچند بسیاری از آنها، حسن و قبح را عملی دانستهاند، اما هیچگاه، نتایج و کارکردهای حسن و قبح عقلی در دیدگاههای آنان، دیده نمیشود.
Wahhabism, as one of the active sects in the current era, has bizarre views in the realm of reason. Wahhabi's point of view about reason can be examined in two axes: First, the function of reason from the viewpoint of Wahhabis, using reason in understanding religious texts; Second, whether or not reason is a source of reason from the view point of Wahhabis, who Muhammad bin Abdul Wahhab and his followers did not accept the authority of reason as a source of knowledge. Being reason as a source of knowledge can also be examined in two aspects: theoretical , and practical reason; Since it may seems that many rational arguments have superficial contact with religious texts, the Wahhabists say that what conflict with religious text is not reason, Rather, it is an illusion that has appeared under the cover of reason, thus, it should not be called reason. Wahhabis consider rational reasoning correct if only it supports and agrees with the Narration and Hadith. In the field of Practical Reason, although many of them have considered goodness and ugliness in practice, but never confess to it theoretically.