Abstract:
مکاندار بودن خداوند، یکی از مصادیق صفات خبری است که ظاهرگرایان، از ظاهر برخی آیات و روایات برداشت کردهاند. حدیث جاریه یکی از این روایات است که گروهی مانند جریان مدعی سلفیگری، بر اساس ظاهر آن، در آسمان بودن خداوند متعال را برداشت کردهاند. مسئلۀ اصلی برای نگارنده این مقاله، چگونگی استدلال عالمان متسلف، برای در آسمان بودن خداوند سبحان، بر اساس حدیث جاریه، بوده است؛ از اینرو، نظرات چهار عالم تأثیرگذار در این جریان (ابنتیمیه، بنباز، البانی و ابنعثیمین) را به روش کتابخانهای و با جستوجوی عبارت «فی السماء» در تمامی کتابهای آنان، جمعآوری و سپس شیوهی استدلال آنها را تحلیل و نقد کرده است؛ پس از آن، برای اثبات خطای ظاهرگرایان در نپذیرفتن مجاز و تأویل، آیاتی از قرآنکریم و روایاتی از پیامبر6 را ارائه داده که حدیث جاریه با آنها معارض است.
Believing in God's direction is one of the issues that is discussed in the theology. Some Salafi scholars with a lexical inference from some religious texts are trying to prove that God has a certain place and he is in the sky, citing the "Female Slave Hadith". The main issue for the author of this essay is how the Salafi scholars argued for the presence of God in the sky according to the above Hadith; Therefore, the author is going to consider to the views of four main Salafi scholars: Ibn Taymiyyah, ibn Baz, Albani, ibn Othaimin. In a library method, we have searched the phrase "in the sky" in their books, examining their analysis. The finding is that we must not focus too much on verbal meaning. The meanings might be metaphorical. Besides, there are so many Hadiths from the Holy prophet (PBH) and verses in the Holy Quran that contradict with the "Female Slave Hadith".