Abstract:
هدف: با توجه به نقش هدایتکننده کیفیت آموزش عالی جهت توسعه کشور، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر در ارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.
روش پژوهش: از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روششناسی کیفی، با استفاده از روش دلفی بوده است. در این پژوهش از پرسشنامه نمیه ساختاریافته، بررسی اسناد و چارچوبهای نظری متخصصان و تجارب ملی و بینالمللی استفاده شده است. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تکنیک دلفی استفاده شد. در بخش دلفی افراد منتخب مرتبط با موضوع بوده و معیارهای ورود را دارا بودند.
یافتهها: به منظور تأیید روایی و پایایی مؤلفهها، 18 نفر از اعضای هیأت علمی تا اشباع نظری انتخاب شدند. 10 نفر از خبرگان شناسایی و سپس 8 نفر دیگر از طریق 10 نفر خبره معرفی شدند. 1/61 درصد خبرگان مرد و 9/38 درصد زن، 61/1 درصد خبرگان عضو هیأت علمی و همه دارای مدرک دکتری بودند. بعد از دو مرحله دلفی اتفاق نظر ایجاد شده و با آزمون کندال و اشباع نظری، نظرسنجی از خبرگان متوقف شد و 71 نشانگر در قالب 29 ملاک و 7 عامل تأیید شد.
نتیجهگیری: 7 عامل ساختار سازمانی، اعضای هیأت علمی، دانشجویان، دورههای آموزشی و برنامههای درسی، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی و دانش آموختگان با ملاکها و نشانگرهای آنها شناسایی شدند و در پایان مدل نهایی پیشنهاد شد.
Objective: Considering the guiding role of the quality of higher education for the development of the country, the present research was conducted with the aim of identifying the effective factors in evaluating the quality of education in Islamic Azad University. Methods: In terms of practical purpose, in terms of qualitative methodology, it was using the Delphi method. In this research, a structured questionnaire, review of documents and theoretical frameworks of experts and national and international experiences have been used. Descriptive statistics and Delphi technique were used in data analysis. In the Delphi section, the selected people were related to the subject and met the entry criteria. Results:In order to verify the validity and reliability of the components, 18 faculty members were selected until theoretical saturation. 10 experts were identified and then 8 others were introduced through 10 experts. 61.1% of the experts were male and 38.9% were female, 1.61% of the experts were faculty members and all of them had doctorate degrees. After two Delphi steps, consensus was established and with Kendall's test and theoretical saturation, the survey of experts was stopped and 71 indicators were confirmed in the form of 29 criteria and 7 factors. Conclusion:7 organizational structure factors, faculty members, students, training courses and curricula, educational and research facilities and equipment, and graduates were identified with their criteria and indicators, and the final model was proposed at the end.
Machine summary:
com چکيده هدف : با توجه به نقش هدايت کننده کيفيت آموزش عالي جهت توسعه کشور، پژوهش حاضر با هدف شناسايي عوامل مؤثر در ارزشيابي کيفيت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامي انجام شده است .
در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال ، براي نخستين بار بنياسدي (١٣٩٨) با استفاده از راهنماي عملي مرکز تحقيقات ، ارزشيابي و اعتبارسنجي سازمان سنجش آموزش کشور (١٣٨٧)، گروه آموزشي زير نظر خود را با توجه به آيين نامه ها و بخشنامه هاي دانشگاهي، عملکرد سه سال گذشته و انتظارات اعضا هيأت علمي گروه ، مورد ارزيابي دروني قرار داده ، الزاماتي براي هر نشانگر جهت قضاوت پيرامون وضعيت موجود ارائه کرد (بنياسدي، محمدي و اسحاقي، ١٣٩٤، ٢٠١٩؛ نقل در اسکندري و همکاران ، ٢٠٢١).
"Investigation, evaluation and integration of virtual (electronic) education in higher education in different countries of the world before and during the era of Covid-19 (Corona) according to the short-term experience of the Islamic Azad University - North Tehran branch and providing a suitable model to improve the quality in the academic year 2019 - 1400.
Investigating the impact of the internal evaluation process on planning to improve the quality of university teaching groups; Comparative analysis, Higher Education Research and Planning Quarterly, 49, 145-175.
Khadim-Moshtori, Khalil and Salimi, Mehtab (2019) Evaluation and quality assurance in the higher education system, bi-monthly scientific-research applied studies in management and development sciences, 4 (1), 47-62.
The necessity of establishing a quality evaluation system in Islamic Azad University and providing its appropriate model, Research Quarterly in Educational Systems, 7th year, 20, 169-37.